Show simple item record

dc.contributor.editorChodurska, Halinapl
dc.contributor.editorDziewanowska, Dorotapl
dc.contributor.editorStawarz, Barbarapl
dc.date.accessioned2022-12-19T07:55:43Z
dc.date.available2022-12-19T07:55:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1689-9911
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11634
dc.description.abstractOddajemy w ręce Czytelników piąty tom serii Annales Acadmiae Paedagogicae Cracoviensis, zawierający artykuły pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W zbiorze zamieszczono także publikacje ukazujące aktualne zainteresowania badawcze rusycystów z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ośrodków zagranicznych: Moskiewskiego Uniwersytetu Pedagogicznego, Mordowskiego Państwowego Uniwersytetu im. N.O. Ogariewa, Państwowego Uniwersytetu w Odessie im. I.I. Miecznikowa oraz Państwowego Uniwersytetu w Tiumeniu. Niniejszy tom zawiera prace z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i glottodydaktyki. W polu zainteresowań autorów studiów literaturoznawczych znalazły się problemy: wstępnej fazy rozwoju myśli estetycznej w Rosji, genologicznego aspektu liryki rosyjskiej początku XIX wieku, estetyki i aksjologii awangardy rosyjskiej oraz etnofilologicznego podejścia w badaniach nad literaturą rosyjskojęzyczną XX wieku. Wątkiem scalającym wszystkie artykuły, mimo pozornego rozrzutu tematycznego i zastosowanych metod badawczych, jest ich ukierunkowanie na zagadnienia natury estetycznej, manifestujące swoją obecność zarówno w wypowiedziach literackich, jak i w rozważaniach czysto teoretycznych. W dziale „Językoznawstwo” zdecydowałyśmy się zamieścić szereg artykułów nie tyle lingwistycznych, ile napisanych przez językoznawców (także rosyjskich). Tematyka rozważań jest w związku z tym dość zróżnicowana – od uwag z zakresu lingwistyki tekstu po oryginalne ujęcie roli wulgaryzmów w języku mówionym, od dialektów do języka wysokiej literatury, od studiów nad zaklęciami stosowanymi w stomatologii ludowej poprzez metaforyczny model nadziei do historii medycyny i homeopatii… Stanowią one odzwierciedlenie coraz szerszych zainteresowań współczesnej lingwistyki europejskiej i jej niewątpliwych związków z pozostałymi dyscyplinami humanistycznymi. Artykuły z zakresu glottodydaktyki dotyczą różnych aspektów nauczania języka rosyjskiego na studiach rusycystycznych. W dziale tym zamieszczono artykuły koncentrujące się na badaniach nad doskonaleniem kompetencji lingwistycznej. Dotyczą one zagadnień nauczania interpunkcji rosyjskiej oraz zagadnień związanych ze zjawiskiem interferencji międzyjęzykowej i błędów (gramatycznych i leksykalnych) będących efektem jej negatywnego oddziaływania na proces przyswajania języka obcego. W dziale „Glottodydaktyka” zamieszczono także artykuł będący syntezą aktualnej wiedzy o kompetencjach nauczyciela języka obcego w kontekście wyzwań współczesnej cywilizacji.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 130. Studia Russologica 5pl
dc.typeCzasopismopl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record