Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 130. Studia Russologica 5
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Chodurska, Halina
Dziewanowska, Dorota
Stawarz, Barbara
Redaktor:
Chodurska, Halina
Dziewanowska, Dorota
Stawarz, Barbara
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 1689-9911
Język: pl
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Oddajemy w ręce Czytelników piąty tom serii Annales Acadmiae Paedagogicae Cracoviensis, zawierający artykuły
pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W zbiorze zamieszczono także publikacje ukazujące aktualne
zainteresowania badawcze rusycystów z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ośrodków zagranicznych: Moskiewskiego
Uniwersytetu Pedagogicznego, Mordowskiego Państwowego Uniwersytetu im. N.O. Ogariewa, Państwowego Uniwersytetu w
Odessie im. I.I. Miecznikowa oraz Państwowego Uniwersytetu w Tiumeniu.
Niniejszy tom zawiera prace z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i glottodydaktyki.
W polu zainteresowań autorów studiów literaturoznawczych znalazły się problemy: wstępnej fazy rozwoju myśli
estetycznej w Rosji, genologicznego aspektu liryki rosyjskiej początku XIX wieku, estetyki i aksjologii awangardy
rosyjskiej oraz etnofilologicznego podejścia w badaniach nad literaturą rosyjskojęzyczną XX wieku. Wątkiem
scalającym wszystkie artykuły, mimo pozornego rozrzutu tematycznego i zastosowanych metod badawczych, jest ich
ukierunkowanie na zagadnienia natury estetycznej, manifestujące swoją obecność zarówno w wypowiedziach literackich,
jak i w rozważaniach czysto teoretycznych.
W dziale „Językoznawstwo” zdecydowałyśmy się zamieścić szereg artykułów nie tyle lingwistycznych, ile napisanych
przez językoznawców (także rosyjskich). Tematyka rozważań jest w związku z tym dość zróżnicowana – od uwag z
zakresu lingwistyki tekstu po oryginalne ujęcie roli wulgaryzmów w języku mówionym, od dialektów do języka wysokiej
literatury, od studiów nad zaklęciami stosowanymi w stomatologii ludowej poprzez metaforyczny model nadziei do
historii medycyny i homeopatii… Stanowią one odzwierciedlenie coraz szerszych zainteresowań współczesnej
lingwistyki europejskiej i jej niewątpliwych związków z pozostałymi dyscyplinami humanistycznymi.
Artykuły z zakresu glottodydaktyki dotyczą różnych aspektów nauczania języka rosyjskiego na studiach
rusycystycznych. W dziale tym zamieszczono artykuły koncentrujące się na badaniach nad doskonaleniem kompetencji
lingwistycznej. Dotyczą one zagadnień nauczania interpunkcji rosyjskiej oraz zagadnień związanych ze zjawiskiem
interferencji międzyjęzykowej i błędów (gramatycznych i leksykalnych) będących efektem jej negatywnego
oddziaływania na proces przyswajania języka obcego. W dziale „Glottodydaktyka” zamieszczono także artykuł będący
syntezą aktualnej wiedzy o kompetencjach nauczyciela języka obcego w kontekście wyzwań współczesnej cywilizacji.