Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorChodurska, Halinapl
dc.contributor.editorDziewanowska, Dorotapl
dc.contributor.editorStawarz, Barbarapl
dc.date.accessioned2022-12-19T07:55:43Z
dc.date.available2022-12-19T07:55:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1689-9911
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11634
dc.description.abstractOddajemy w ręce Czytelników piąty tom serii Annales Acadmiae Paedagogicae Cracoviensis, zawierający artykuły pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W zbiorze zamieszczono także publikacje ukazujące aktualne zainteresowania badawcze rusycystów z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ośrodków zagranicznych: Moskiewskiego Uniwersytetu Pedagogicznego, Mordowskiego Państwowego Uniwersytetu im. N.O. Ogariewa, Państwowego Uniwersytetu w Odessie im. I.I. Miecznikowa oraz Państwowego Uniwersytetu w Tiumeniu. Niniejszy tom zawiera prace z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i glottodydaktyki. W polu zainteresowań autorów studiów literaturoznawczych znalazły się problemy: wstępnej fazy rozwoju myśli estetycznej w Rosji, genologicznego aspektu liryki rosyjskiej początku XIX wieku, estetyki i aksjologii awangardy rosyjskiej oraz etnofilologicznego podejścia w badaniach nad literaturą rosyjskojęzyczną XX wieku. Wątkiem scalającym wszystkie artykuły, mimo pozornego rozrzutu tematycznego i zastosowanych metod badawczych, jest ich ukierunkowanie na zagadnienia natury estetycznej, manifestujące swoją obecność zarówno w wypowiedziach literackich, jak i w rozważaniach czysto teoretycznych. W dziale „Językoznawstwo” zdecydowałyśmy się zamieścić szereg artykułów nie tyle lingwistycznych, ile napisanych przez językoznawców (także rosyjskich). Tematyka rozważań jest w związku z tym dość zróżnicowana – od uwag z zakresu lingwistyki tekstu po oryginalne ujęcie roli wulgaryzmów w języku mówionym, od dialektów do języka wysokiej literatury, od studiów nad zaklęciami stosowanymi w stomatologii ludowej poprzez metaforyczny model nadziei do historii medycyny i homeopatii… Stanowią one odzwierciedlenie coraz szerszych zainteresowań współczesnej lingwistyki europejskiej i jej niewątpliwych związków z pozostałymi dyscyplinami humanistycznymi. Artykuły z zakresu glottodydaktyki dotyczą różnych aspektów nauczania języka rosyjskiego na studiach rusycystycznych. W dziale tym zamieszczono artykuły koncentrujące się na badaniach nad doskonaleniem kompetencji lingwistycznej. Dotyczą one zagadnień nauczania interpunkcji rosyjskiej oraz zagadnień związanych ze zjawiskiem interferencji międzyjęzykowej i błędów (gramatycznych i leksykalnych) będących efektem jej negatywnego oddziaływania na proces przyswajania języka obcego. W dziale „Glottodydaktyka” zamieszczono także artykuł będący syntezą aktualnej wiedzy o kompetencjach nauczyciela języka obcego w kontekście wyzwań współczesnej cywilizacji.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 130. Studia Russologica 5pl
dc.typeCzasopismopl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord