Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorUryga, Zenon
dc.contributor.authorSienko, Maria
dc.date.accessioned2016-07-13T15:12:41Z
dc.date.available2016-07-13T15:12:41Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1166
dc.descriptionAkademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. Zenona Urygi.pl_PL
dc.description.abstractPraca przedstawia dyskusje prasowe z lat 1944-1989 poświęcone modelowaniu wychowawczego oddziaływania literatury w szkolnej edukacji polonistycznej. Skupia się na ukazaniu sposobów i skutków ideologizacji nauczania literatury oraz dokumentuje próby wychodzenia poza ciasny gorset socjalistycznych celów wychowania w stronę autonomicznych zadań edukacji literackiej. Materiałem źródłowym są w rozprawie oficjalne wystąpienia polityków, ideologów wychowania socjalistycznego, polonistów uniwersyteckich i szkolnych, literatów oraz dydaktyków zawarte w pismach społeczno-kulturalnych, literackich, pedagogicznych i przedmiotowych. Ponieważ kształt wychowania i kondycja szkolnej nauki o literaturze były w omawianym okresie zdeterminowane ustrojem państwa, znaczne miejsce w rozprawie zajmuje prezentacja społeczno-politycznego podłoża dyskusji oraz prób jego neutralizacji w debatach merytorycznych, inspirowanych osiągnięciami literaturoznawstwa i podmiotowo zorientowanej dydaktyki literatury.pl_PL
dc.description.abstractThe dissertation presents discussions in the press of 1944-1989 on shaping the pedagogic influence of literature on the Polish language education in schools. It focuses on showing the methods and consequences of ideologizing teaching literature and documents attempts to reach beyond the shackles of the socialist goals of upbringing to the autonomous objectives of literary education. The sources used in this essay consist of the official writings of the politicians, the ideologists of socialist upbringing, university and school Polish philologists, writers and didacticians included in culture-and-society magazines, literary magazines, pedagogy and Polish philology journals. A considerable part of the dissertation is devoted to the presentation of the socio-political background of the discussion and to the attempts to neutralise this background in the debates inspired by the achievements of literary scholarship and subject-oriented didactics of literature.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectdyskusjepl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectnauczaniepl_PL
dc.subjectdydaktyka literaturypl_PL
dc.subjectPolska Ludowapl_PL
dc.subjectdiscussionen_EN
dc.subjectupbringingen_EN
dc.subjectteachingen_EN
dc.subjectdidactics of literatureen_EN
dc.subjectPeople’s Republic of Polanden_EN
dc.titleDyskusje wokół wychowawczych aspektów nauczania literatury w latach 1944-1989pl_PL
dc.title.alternativeDiscussions about educational aspects of teaching literature in the years 1944-1989en_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord