Bezpieczeństwo drogowe w transporcie publicznym (na przykładzie Krakowa)
View/ Open
Author:
Janczarska-Bergel, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Wójtowicz, Bożena
Kołoś, Arkadiusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
bezpieczeństwotransport
transport publiczny
zdarzenia drogowe
safety
transport
public transport
road incident
Date: 2023-03-30
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzno-Biologiczny. Instytut Geografii. Praca napisana pod kierunkiem - promotor: dr hab. Bożena Wójtowicz, prof. UP, promotor pomocniczy: dr Arkadiusz Kołoś.Abstract
Przyspieszające tempo suburbanizacji oraz zjawisko urbanspawl wpływa na zwiększenie potrzeb przewozowych oraz
zintensyfikowanie wykorzystania indywidualnych środków transportu. Mobilność staje się jednym z głównych czynników
kształtujących rynek wewnętrzny oraz wpływa na jakość życia mieszkańców miast. Jednakże wzrost popytu na transport
indywidualny nadmiernie obciąża drogi i utrudnia płynny ruch samochodowy oraz przyczynia się do wzrostu
zanieczyszczenia powietrza. Niezwykle ważne jest inwestowanie w infrastrukturę transportową oraz transport
publiczny, co w przyszłości może skutkować wzrostem gospodarczym oraz poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest jednym z priorytetowych wyzwań dla rozwoju miast na całym świecie. Ostatnia
dekada przyniosła znaczną poprawę bezpieczeństwa w transporcie, jednak należy zaznaczyć że Polska w porównaniu do
innych krajów europejskich ciągle pozostaje krajem o niskim poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto
zagadnienie transportu i jego bezpieczeństwa jako ważny element życia społeczno – ekonomicznego wchodzi w zakres
zainteresowań współczesnej geografii.
Powyżej zarysowany kontekst stał się przesłanką do podjęcia przez autorkę tematu bezpieczeństwa w transporcie
publicznym. W rozprawie przedstawiono transport jako problem badawczy, przedstawiając jego definicje, pojęcie,
popyt na usługi transportowe, organizację oraz rozwój na przestrzeni lat. Kolejno ukazano współczesne koncepcję
rozwoju transportu publicznego oraz znaczenie bezpieczeństwa we współczesnych koncepcjach transportu. W kolejnym
rozdziale zaprezentowano problematykę bezpieczeństwa w transporcie skupiając się przede wszystkim na
wyszczególnieniu głównych czynników wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz stanie dotychczasowych
badań dotyczących problemu. Następnie omówione zostały uwarunkowania i funkcjonowanie transportu publicznego
aglomeracji krakowskiej oraz wielkość i rodzaj zdarzeń drogowych w publicznym transporcie Krakowa w świetle badań
inwentaryzacyjnych. Poprzez przeprowadzone badania empiryczne przeanalizowano czynniki wpływające na bezpieczeństwo
transportu publicznego obejmujących m.in.: czynnik ludzki, infrastrukturalny, techniczny, wpływ warunków
atmosferycznych oraz charakterystykę miejsca wystąpienia. W rozprawie podjęto również próbę przedstawienia
propozycji modelu bezpieczeństwa transportu publicznego mogącego pomóc w zobrazowaniu poszczególnych faz zdarzenia
drogowego. Model ten ma za zadanie ułatwić zrozumienie wszystkich mechanizmów zdarzenia drogowego oraz umożliwić
zebranie informacji niezbędnych do wytyczenia kierunków dalszych badań oraz działań profilaktycznych. Increasing pace of suburbanization as well as phenomenon of urban sprawl have influence on increasing haulage needs
as well as intensified use of individual means of transport. Mobility is becoming one of the main factors shaping
internal market and influences life quality of city dwellers. However, the increase of the demand for private
transport inordinately overburdens roads and hinders smooth car traffic as well as contributes to the increase of
air pollution. It is extremely important to invest in transport infrastructure and public transport, which in the
future can result in economic growth and improved road safety. Road safety is one of the prioritized challenges for
city’s development all over the world. Last decade brought significant road safety improvement; however, it should
be mentioned that Poland in comparison to other European countries is still a country of low level of road safety.
Moreover, the issue of transport and its safety as an important element of social and economic life is within the
scope of contemporary geography interests.
The context highlighted above has become the basis for the author of the subject to undertake road safety in public
transport. In the dissertation transport has been presented as a study problem, presenting its definition, concept,
demand for transport services, organization and development over the years. Sequentially there have been presented
contemporary concepts for public transport development as well as importance of safety in contemporary transport
concepts. In the next chapter there has been presented the issue of transport safety focusing mainly on specifying
main factors influencing safety in road traffic as well as the state of previous studies of the problem. Next there
have been discussed conditions and functioning of public transport of Krakow’s conglomeration as well as the size
and type of road incidents in Krakow public transport in the light of cataloguing studies. Through carried
empirical studies there have been analysed conditions influencing safety of public transport covering among others:
human, infrastructural, technical factor, influence of atmospheric conditions as well as characteristics of the
place of occurrence. In the dissertation there has been made an attempt to undertake the presentation of the model
of transport safety that could help to illustrate respective phases of road incident. The goal of this model is to
ease the understanding of all road incident mechanisms and to allow to gather information necessary to define
directions of further studies and preventive actions.