Technologie informacyjno-komunikacyjne a kształcenie geograficzne w zreformowanej szkole
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Świętek, Agnieszka
Zarychta, Roksana
Struś, Paweł
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [39]-56
Język: pl
Słowa kluczowe:
technologie informacyjno-komunikacyjneTIK
edukacja geograficzna
nowoczesne środki dydaktyczne
information and communication technologies
ICT
geographic education
modern teaching aids
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedmiotem niniejszego artykułu są technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK)
w kształceniu geograficznym według nowej podstawy programowej z 2017 roku
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej…, 2017). Na potrzeby analizy możliwości wykorzystania
technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole, opracowano pięć modeli
dotyczących włączania TIK do praktyki szkolnej. Od najprostszych modeli, które polegają na
wyszukiwaniu materiałów dydaktycznych na lekcje geografii w Internecie przez nauczyciela,
po najbardziej zaawansowane – związane z obecnością TIK podczas całego procesu kształcenia.
Każdy kolejny model charakteryzuje się coraz większym zaangażowaniem nauczycieli
i uczniów w wykorzystywaniu TIK w praktyce szkolnej. Z analizy nowej podstawy programowej
do geografii wynika, że zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej wybrane
treści powinny być realizowane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Przedstawione w opracowaniu przykłady darmowych narzędzi TIK („Worldometers”,
„Gry geograficzne. Graj i poznawaj świat”, „Kineticcity”, „Ventusky”, „LearningApps” oraz
„Scholaris”) stanowią doskonałe środki dydaktyczne. Ułatwiają uczniowi lepiej zrozumieć
różne, czasami złożone zagadnienia geograficzne. The subject of this article is information and communication technologies (ICT) in geographic
education according to the new core curriculum from 2017 (Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej …, 2017). For the purposes of analysis of the possibilities of using ICT
in the school, five models have been developed regarding the inclusion of ICT in the teaching
program. From the simplest models, which involve searching for didactic materials for online
geography lessons on the Internet by the teacher, to the most advanced ones – related to
the presence of ICT throughout education process. Each subsequent model is characterized
by a greater involvement of teachers and students in the use of ICT in school practice. The
analysis of the new core curriculum for geography shows that in both primary and post-primary
school, selected content should be implemented using information and communication
technologies. The examples of free ICT tools presented in the study (“Worldometers”,
“Geographic Games, Play and Explore the World”, “Kineticcity”, “Ventusky”, “LearningApps”
and “Scholaris”) are an excellent teaching aids. They help the student to better understand
different, sometimes complex geographic issues.