Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 311. Studia de Cultura 12 (4). Społeczna rola filmu
Oglądaj/
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl, en
Słowa kluczowe:
filmData: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedmiotem zainteresowań Autorów i Autorek w niniejszym tomie „Studia de Cultura” jest społeczna rola filmu, a 
więc jego zastosowania w konkretnych praktykach społecznych (socjoterapii, modelowaniu zachowań, kształtowaniu 
postaw społecznych).Film pełni także istotną funkcję jako medium i kreator społecznych reprezentacji 
rzeczywistości, dlatego też od momentu swego powstania był tak często wykorzystywany nie tylko w sferze rozrywki, 
ale także działań edukacyjnych, propagandowych i politycznych. Współcześnie sam będąc medium, funkcjonuje w 
różnych środowiskach medialnych oraz kontekstach socjokulturowych, w przestrzeniach starych i nowych mediów.Tak jak 
zmieniają się wartości, ideologie, kierunki rozwoju współczesnych społeczeństw, tak zmieniają się estetyki, 
tematy, gatunki i konwencje przedstawiania określonych tematów, grup społecznych, kierunków owych przemian, które 
składają się na obraz społeczeństwa w XX i XXI wieku.Zagadnienia te można analizować w różnych perspektywach 
(historycznej, estetycznej, kulturowej, socjologicznej, psychologicznej, politologicznej). Niektóre z tych 
perspektyw zostały zresztą podjęte w artykułach zgromadzonych w tym tomie. Wszystkie te badania pokazują, iż film 
niezmiennie ogniskuje zainteresowania twórców i użytkowników mediów oraz – mimo pojawienia się mediów nowych 
generacji – jest wciąż ważnym orężem walki oraz formą ekspresji twórczej.Film w działaniach społecznych staje się 
już nie tylko tekstem kultury, ale także przekazem, który – oscylując w różnych środowiskach społecznych – pobudza 
zarówno kręgi artystów, aktywistów, edukatorów, terapeutów, jak i widzów do określonych zachowań.Funkcjonując 
jako ważny element dziedzictwa kulturowego, stanowi równocześnie cenne źródło informacji odnośnie do podmiotów 
zaangażowanych w procesy jego produkcji i odbioru. Mówimy zatem o filmie jako dziele artystycznym, jako pewnej 
technice utrwalania obrazów na konkretnym nośniku, jako przekazie medialnym, który wyzwala określone praktyki 
interpretacyjne, wykorzystuje specyficzny język komunikacji audiowizualnej. W każdym z tym znaczeń nie jest on 
jednak tylko „zamkniętym”, wyizolowanym tekstem, ale fenomenem społecznym, który skupia, wyzwala, inkubuje, 
modyfikuje, kształtuje, zmienia społeczne myślenie na temat rzeczywistości.

