A social dimension of the activities of selected contemporary animated film characters
Oglądaj/
Autor:
Mytnik-Daniluk, Joanna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 311, Studia de Cultura 12 (4) (2020), s. [4]-14
Język: en
Słowa kluczowe:
animated film characteranimated tale
social issues
education
film therapy
bohater filmu animowanego
animowana baśń
zagadnienia społeczne
edukacja
filmoterapia
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Animated film characters represent various attitudes, points of view and issues, including social problems. Many of 
them are shown as carriers of socially approved character traits, who have an important mission or fight for the 
greater good. It must be emphasised that a film hero, as the key element of the film plot is the centre of 
attention for a viewer. The holistic reception, including all the values, norms and principles, proves to be an 
effective tool during educational and therapeutic work. Thanks to considerations into the social dimension of 
activities, based on the example of particular characters, it is possible to appreciate in animated films the 
significance of the issues which are still unnoticed and regarded as childish. The development of this topic is the 
result of the researcher’s own research into the social message of animated works. Bohaterowie filmów animowanych prezentują różnorodne postawy, poglądy i zagadnienia, w tym problemy o charakterze 
społecznym. Wielu animowanych bohaterów ukazywanych jest jako nośniki aprobowanych społecznie cech charakteru, 
posiadających ważną do spełnienia misję bądź walczących o wyższe dobro. Należy podkreślić, że bohater filmowy, 
jako kluczowy składnik opowiadania filmowego, stanowi centrum kierowania uwagi przez widza. Jego całościowy odbiór 
wraz z niesionymi przezeń wartościami, normami oraz zasadami okazuje się skutecznym narzędziem pracy podczas 
prowadzonych czynności edukacyjnych, wychowawczych, a także terapeutycznych. Dzięki podjęciu rozważań dotyczących 
społecznego wymiaru działań na przykładzie poszczególnych animowanych bohaterów możliwe jest dostrzeżenie powagi 
ukazywanych zagadnień we wciąż niedocenianych, niesłusznie uznawanych za „dziecinne” filmach animowanych. 
Rozwinięcie niniejszego tematu jest efektem samodzielnie przeprowadzonych badań nad przesłaniem animowanych dzieł o 
charakterze społecznym. 

