Disease as a movie theme. Media and genological analysis
View/ Open
Author:
Bożek, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 311, Studia de Cultura 12 (4) (2020), s. [15]-25
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
filmcinematography
analysis
verbal and non-verbal codes
dramatic structure
film
kinematografia
analiza
kody werbalne i niewerbalne
struktura dramaturgiczna
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
The paper concentrates on a comparative interpretation of two films which are classified by their authors as
melodramas. The first one is Michael Haneke’s Love and the second one is The Notebook by Nick Cassavetes. The films
selected for this analysis represent two different attitudes to disease. Haneke creates a moving image of dying,
which is associated not only with physical death, but also the death of human dignity. Cassavetes focuses on a
story before the disease of the main heroine, while her affliction is treated as a complement to the happy life,
rather than a leading motif. The purpose of the paper is to compare the films from different perspectives: media
and genological, as well as to answer the question why directors from various cultures perceive the topic of
disease as a film theme in such distinct ways. Artykuł skupia się na interpretacji porównawczej dwóch filmów określonych przez ich twórców jako melodramaty.
Pierwszy to Miłość w reżyserii Michaela Haneke, drugi zaś Pamiętnik autorstwa Nicka Cassavetesa. Wybrane do analizy
dzieła reprezentują różne spojrzenia na chorobę. Haneke tworzy przejmujący obraz umierania, które kojarzy się nie
tylko ze śmiercią ciała, ale i ludzkiej godności. Cassavetes skupia się na historii, która wydarzyła się przed
chorobą głównej bohaterki, jej przypadłość traktuje jako dopełnienie do szczęśliwego życia, nie zaś wiodący temat
obrazu. Celem artykułu jest porównanie obu filmów w perspektywach: medioznawczej i genologicznej, oraz odpowiedź
na pytanie, dlaczego twórcy z różnych kręgów kulturowych tak odmiennie podchodzą do choroby jako tematu filmowego.