Problematyka zdrowia psychicznego ujęta w filmowym przekazie medialnym na przykładzie Przerwanej lekcji muzyki Jamesa Mangolda
View/ Open
Author:
Dudek, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 311, Studia de Cultura 12 (4) (2020), s. [56]-69
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
zaburzenia psychicznestereotypy
media
komunikowanie
film
mental disorders
stereotypes
media
communication
film
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
Film jest medium mocno trafiającym do odbiorców. Poza funkcją rozrywkową ma wpływ na kształtowanie postaw. Jest on
jednak wytworem artystycznym i rządzi się swoimi prawami. Ważny jest umiar w przedstawianiu pewnych treści, tak by
nie odbiegały one od rzeczywistości i nie były krzywdzące dla określonych osób. Artykuł pochyla się nad utworem
audio-wizualnym w reżyserii Jamesa Mangolda Przerwana lekcja muzyki. Znany jest on szerokiemu gronu widzów, dlatego
warto zastanowić się nad przekazywanymi przez niego treściami. Artykuł prezentuje wyniki analizy przeprowadzonej
przez autorkę na podstawie dostępnej literatury. Film is a medium which reaches viewers strongly. Besides its entertainment function, it has influence on shaping
attitudes. However, it is a work of art and has its own principles. It is important to maintain moderation in
presenting content, so that it is close to reality and does not harm anyone. The paper concentrates on the audio-
visual work by James Mangold, Girl, Interrupted. It is known to wide audience, therefore it is worth considering
the content which it conveys. The paper presents the results of the author’s analysis based on available
literature.