From medium to meaning. O propagandowych środkach wyrazu w filmie Triumf woli Leni Riefenstahl
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Laskowska, Małgorzata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 311, Studia de Cultura 12 (4) (2020), s. [83]-93
Język: pl
Słowa kluczowe:
propagandafrom medium to meaning
Stewart M. Hoover
komunikacja audiowizualna
perswazja
Leni Riefenstahl
Triumf woli
propaganda
from medium to meaning
Stewart M. Hoover
audiovisual communication
persuasion
Leni Riefenstahl
Triumph of the Will
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Podstawowym celem niniejszego artykułu jest określenie najczęściej używanych propagandowych środków wyrazu w
filmie Triumf woli Leni Riefenstahl. Tak sformułowany cel badawczy można przedstawić w postaci następujących
pytań: Jakie propagandowe środki wyrazu zostały zastosowane w filmie? Za pomocą jakiej symboliki przygotowano
przekaz propagandowy w filmie Leni Riefenstahl? Odpowiedzi na te pytania zostały zinterpretowane w kontekście
teorii Stewarta M. Hoovera from medium to meaning. Autor zwrócił w niej uwagę na istotne pytanie: Na ile media
przekazują znaczenie? Na ile nadają zjawisku znaczenie? Analogicznie do tego można zadać pytanie – w odniesieniu
do filmu Riefenstahl: Na ile jej film mógł nadać znaczenie nazistowskiej propagandzie? Jaką rolę kino odgrywało w
polityce Adolfa Hitlera w popularyzacji znaczenia jego poglądów? Artykuł ma charakter przeglądowy. Pośrednim jego
celem jest zwrócenie uwagi na przekaz znaczenia w komunikacji audiowizualnej. The main purpose of this paper is to determine the most frequently used propaganda forms of expression in the film
Triumph of the Will by Leni Riefenstahl. This research target may be presented in the form of the following
questions: Which propaganda forms of expression have been used in the film? Which symbols have been used to convey
the message in Leni Riefenstahl’s film? The answers to these questions will be interpreted in the context of
Stewart M. Hoover’s theory “from medium to meaning.” Its author paid attention to the essential question: To what
extent do media convey meaning? To what extent do they give meaning to a phenomenon? Analogically, a question may
be asked, with reference to Riefenstahl’s film: to what extent her film might have given meaning to the Nazi
propaganda? What was the role of cinema in Adolf Hitler’s policy and in popularising his views? The article is a
review paper. Its indirect goal is to draw attention to the transfer of meaning in audiovisual communication.