From medium to meaning. O propagandowych środkach wyrazu w filmie Triumf woli Leni Riefenstahl
Oglądaj/
Autor:
Laskowska, Małgorzata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 311, Studia de Cultura 12 (4) (2020), s. [83]-93
Język: pl
Słowa kluczowe:
propagandafrom medium to meaning
Stewart M. Hoover
komunikacja audiowizualna
perswazja
Leni Riefenstahl
Triumf woli
propaganda
from medium to meaning
Stewart M. Hoover
audiovisual communication
persuasion
Leni Riefenstahl
Triumph of the Will
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Podstawowym celem niniejszego artykułu jest określenie najczęściej używanych propagandowych środków wyrazu w 
filmie Triumf  woli Leni Riefenstahl. Tak sformułowany cel badawczy można przedstawić w postaci następujących 
pytań: Jakie propagandowe środki wyrazu zostały zastosowane w filmie? Za pomocą jakiej symboliki przygotowano 
przekaz propagandowy w filmie Leni Riefenstahl? Odpowiedzi na te pytania zostały zinterpretowane w   kontekście 
teorii Stewarta M. Hoovera from  medium  to  meaning. Autor zwrócił w niej uwagę na istotne pytanie: Na ile media 
przekazują znaczenie? Na ile nadają zjawisku znaczenie? Analogicznie do tego można zadać pytanie – w odniesieniu 
do filmu Riefenstahl: Na ile jej film mógł nadać znaczenie nazistowskiej propagandzie? Jaką rolę kino odgrywało w 
polityce Adolfa Hitlera w popularyzacji znaczenia jego poglądów? Artykuł ma charakter przeglądowy. Pośrednim jego 
celem jest zwrócenie uwagi na przekaz znaczenia w komunikacji audiowizualnej. The main purpose of this paper is to determine the most frequently used propaganda forms of expression in the film 
Triumph of the Will by Leni Riefenstahl. This research target may be presented in the form of the following 
questions: Which propaganda forms of expression have been used in the film? Which symbols have been used to convey 
the message in Leni Riefenstahl’s film? The answers to these questions will be interpreted in the context of 
Stewart M. Hoover’s theory “from medium to meaning.” Its author paid attention to the essential question: To what 
extent do media convey meaning? To what extent do they give meaning to a phenomenon? Analogically, a question may 
be asked, with reference to Riefenstahl’s film: to what extent her film might have given meaning to the Nazi 
propaganda? What was the role of cinema in Adolf Hitler’s policy and in popularising his views? The article is a 
review paper. Its indirect goal is to draw attention to the transfer of meaning in audiovisual communication. 

