Epizody. ruch / obraz / sygnał
Autor:
Wojciechowski, Marcin
Promotor:
Panasiewicz, Adam
Język: pl
Słowa kluczowe:
animacjaportret
ruch
obraz
analiza
sygnał
sztuka
animation
portrait
motion
image
signal
art
Data: 2023-04-28
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Instytut Sztuki i Designu. Rozprawa doktorska - promotor: prof. Adam Panasiewicz.Streszczenie
Epizod - krótkotrwałe zdarzenie niemające większego znaczenia (Słownik języka polskiego PWN).
Koncepcja pracy doktorskiej pod tytułem Epizody. ruch / obraz / sygnał
zakłada skoncentrowanie na analizie metod i koncepcji twórczych, postawy
artystycznej oraz odniesień do twórczości artystów sztuki współczesnej w celu
stworzenia autokomentarza do pracy na projektem filmu animowanego back
stage. episodes oraz towarzyszącemu mu obiektowi. Istotnym tematem jest
również ukazanie specyfiki zjawiska ruchu w kadrze jako ciągłego sygnału,
strumienia zawierającego dane o charakterze statycznych obrazów, które
w konsekwencji stają się nośnikiem emocji czy intelektualnej refleksji. Opracowanie wskazuje nielinearne traktowanie czasu jako potencjalnego narzędzia
w budowaniu narracji luźno powiązanych ze sobą wątków. Równie ważnym
jest zwrócenie szczególnej uwagi na oddziaływanie formy plastycznej i jej
składowych w czasie na materię obrazu i relacyjność poszczególnych elementów projektu. Zarówno forma pracy filmowej jak i zestawione razem obydwa
elementy (animacja oraz obiekt) tworzą otwarty system odnoszących się do
siebie relacji, oferujący intelektualną grę odkrywania sensów skodyfikowanych
w wielowarstwowej strukturze, gdzie udział widza, jego zaangażowanie i do
świadczenie odgrywają kluczową rolę. W obszarze badawczym formułowane
są również konkluzje dotyczące intertekstualnego charakteru relacji odbiorczych w kontakcie z wykreowanym kodem
wizualno-dźwiękowym.
Wchodzący w skład pracy doktorskiej film animowany backstage. episodes
to eksploracja stanów psychiki jednostki, osaczonej agresywnymi bodźcami
świata zewnętrznego, przedstawionej podczas prób procesu twórczego
(pisanie tekstów, muzyki) nieradzącej sobie z regularnymi przejawami
codziennego życia. Próba skonstruowania „pejzażu emocjonalnego” przy
wykorzystaniu (jak w definicji) zdarzeń pozornie błahych i bez znaczenia,
a wyznaczających rytm codzienności i towarzyszących zmaganiom artysty
podczas pracy. W fabule filmu główną postacią jest Ian Curtis – ikona
muzyki alternatywnej lat 80. XX wieku, tragicznie zmarły charyzmatyczny
lider, wokalista i autor tekstów legendarnej brytyjskiej formacji nowofalowej
Joy Division. Jednak fabuła nie zawiera dosłownych wątków biograficznych
Curtisa, jest raczej uniwersalną opowieścią o człowieku, twórcy, luźno opartą
na faktach związanych z życiorysem artysty. Backstage. episodes ma kameralną
formę osobistej, emocjonalnej refleksji, będącej istotnym elementem
mojej ścieżki twórczej. Episode - an event or a group of events occurring as part of a sequence; an incident or period considered in isolation. (OXFORD dictionary).
The concept of doctoral dissertation titled Episodes. motion / image / signal assumes focusing on analyzing methods
and creative concepts, artistic attitude and making references to the works of contemporary artists in order to
create an auto-commentary to the creative process of working on the project of animation „backstage. episodes“,
along with the accompanying object. Another crucial aspect is depicting specificity of motion in frame as
continuous signal - stream containing data in the form of static images which, in effect, become a vessel for
emotion or intelectual reflexion. The work points to non-linear approach to time as potential tool for building
narrative of loosely interrelated threads. It is equally important to pay particular attention to how plastic form
and its elements impact the image matter in time, as well as how particular elements of the project interact. Both
the form of film work and the juxtaposition of both elements (animation and object) create an open system of
relations, thus inviting to an intelectual game of discovering senses coded within multi-layer structure, whereby
the viewer‘s participation, their involvement and experience are of prime importance.
The area of the study also includes formulating conclusions concerning
inter-textual character of receptory relations in contact with the created
audio-visual code. The animated film backstage. episodes that constitutes
part of the doctoral dissertation is an attempt at exploring an individual‘s
psychic states, surrounded by agressive stimuli of outside world, depicted
in the act of creative process (writing lyrics, music) and failing at regular
displays of everyday life. It tries to construct an „emotional scenery“ with the
use of seemingly mundane and irrelevant events, still defining the rhythm
of day-to-day reality that surround the artist as they work.
The main character in the story is Ian Curtis - the icon of alternative
music in the 1980s, the leader, singer and songwriter for legendary British
new-wave band Joy Division, who died tragically. However, the story does
not include any direct biographical threads from Curtis‘ life. It is a universal
story of a human being, an artist and is loosely based on facts from the singer‘
s life. Backstage. episodes has an intimate form of personal, emotional
reflexion which is an essential element of my own creative path.