• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Epizody. ruch / obraz / sygnał

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (6.028MB)
portfolio (4.512MB)
Autor:
Wojciechowski, Marcin
Promotor:
Panasiewicz, Adam
Język: pl
Słowa kluczowe:
animacja
portret
ruch
obraz
analiza
sygnał
sztuka
animation
portrait
motion
image
signal
art
Data: 2023-04-28
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Instytut Sztuki i Designu. Rozprawa doktorska - promotor: prof. Adam Panasiewicz.
Streszczenie
Epizod - krótkotrwałe zdarzenie niemające większego znaczenia (Słownik języka polskiego PWN). Koncepcja pracy doktorskiej pod tytułem Epizody. ruch / obraz / sygnał zakłada skoncentrowanie na analizie metod i koncepcji twórczych, postawy artystycznej oraz odniesień do twórczości artystów sztuki współczesnej w celu stworzenia autokomentarza do pracy na projektem filmu animowanego back stage. episodes oraz towarzyszącemu mu obiektowi. Istotnym tematem jest również ukazanie specyfiki zjawiska ruchu w kadrze jako ciągłego sygnału, strumienia zawierającego dane o charakterze statycznych obrazów, które w konsekwencji stają się nośnikiem emocji czy intelektualnej refleksji. Opracowanie wskazuje nielinearne traktowanie czasu jako potencjalnego narzędzia w budowaniu narracji luźno powiązanych ze sobą wątków. Równie ważnym jest zwrócenie szczególnej uwagi na oddziaływanie formy plastycznej i jej składowych w czasie na materię obrazu i relacyjność poszczególnych elementów projektu. Zarówno forma pracy filmowej jak i zestawione razem obydwa elementy (animacja oraz obiekt) tworzą otwarty system odnoszących się do siebie relacji, oferujący intelektualną grę odkrywania sensów skodyfikowanych w wielowarstwowej strukturze, gdzie udział widza, jego zaangażowanie i do świadczenie odgrywają kluczową rolę. W obszarze badawczym formułowane są również konkluzje dotyczące intertekstualnego charakteru relacji odbiorczych w kontakcie z wykreowanym kodem wizualno-dźwiękowym. Wchodzący w skład pracy doktorskiej film animowany backstage. episodes to eksploracja stanów psychiki jednostki, osaczonej agresywnymi bodźcami świata zewnętrznego, przedstawionej podczas prób procesu twórczego (pisanie tekstów, muzyki) nieradzącej sobie z regularnymi przejawami codziennego życia. Próba skonstruowania „pejzażu emocjonalnego” przy wykorzystaniu (jak w definicji) zdarzeń pozornie błahych i bez znaczenia, a wyznaczających rytm codzienności i towarzyszących zmaganiom artysty podczas pracy. W fabule filmu główną postacią jest Ian Curtis – ikona muzyki alternatywnej lat 80. XX wieku, tragicznie zmarły charyzmatyczny lider, wokalista i autor tekstów legendarnej brytyjskiej formacji nowofalowej Joy Division. Jednak fabuła nie zawiera dosłownych wątków biograficznych Curtisa, jest raczej uniwersalną opowieścią o człowieku, twórcy, luźno opartą na faktach związanych z życiorysem artysty. Backstage. episodes ma kameralną formę osobistej, emocjonalnej refleksji, będącej istotnym elementem mojej ścieżki twórczej.
 
Episode - an event or a group of events occurring as part of a sequence; an incident or period considered in isolation. (OXFORD dictionary). The concept of doctoral dissertation titled Episodes. motion / image / signal assumes focusing on analyzing methods and creative concepts, artistic attitude and making references to the works of contemporary artists in order to create an auto-commentary to the creative process of working on the project of animation „backstage. episodes“, along with the accompanying object. Another crucial aspect is depicting specificity of motion in frame as continuous signal - stream containing data in the form of static images which, in effect, become a vessel for emotion or intelectual reflexion. The work points to non-linear approach to time as potential tool for building narrative of loosely interrelated threads. It is equally important to pay particular attention to how plastic form and its elements impact the image matter in time, as well as how particular elements of the project interact. Both the form of film work and the juxtaposition of both elements (animation and object) create an open system of relations, thus inviting to an intelectual game of discovering senses coded within multi-layer structure, whereby the viewer‘s participation, their involvement and experience are of prime importance. The area of the study also includes formulating conclusions concerning inter-textual character of receptory relations in contact with the created audio-visual code. The animated film backstage. episodes that constitutes part of the doctoral dissertation is an attempt at exploring an individual‘s psychic states, surrounded by agressive stimuli of outside world, depicted in the act of creative process (writing lyrics, music) and failing at regular displays of everyday life. It tries to construct an „emotional scenery“ with the use of seemingly mundane and irrelevant events, still defining the rhythm of day-to-day reality that surround the artist as they work. The main character in the story is Ian Curtis - the icon of alternative music in the 1980s, the leader, singer and songwriter for legendary British new-wave band Joy Division, who died tragically. However, the story does not include any direct biographical threads from Curtis‘ life. It is a universal story of a human being, an artist and is loosely based on facts from the singer‘ s life. Backstage. episodes has an intimate form of personal, emotional reflexion which is an essential element of my own creative path.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/11858
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image