Geografia w liceum ogólnokształcącym – wyzwania a rzeczywistość
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Osuch, Wiktor
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [107]-117
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja geograficzna w liceumkompetencje uczniów
reforma edukacji w Polsce
geographical education at a secondary school
students’ competences
education reform in Poland
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W związku z podjętą w ostatnich latach gruntowną reformą systemu edukacji w Polsce zwrócono
uwagę na pierwsze efekty „nowego kształcenia geograficznego” w szkole ponadpodstawowej,
a szczególnie w liceum. W roku szkolnym 2019/2020 w pierwszych klasach liceum
występuje kształcenie podwójnego rocznika uczniów, którzy realizują zarówno wersję
dotychczasowej podstawy programowej (po gimnazjum), jak i nowego kształcenia, według
„nowej podstawy programowej” po szkole podstawowej. Sytuacja ta, oprócz organizacyjnego
zamieszania spodziewanego wcześniej przez dyrekcje i nauczycieli liceów, budzi sporo
kontrowersji w zakresie kształtowania kompetencji przedmiotowych uczniów w klasach
pierwszych. Uczniowie ci przyszli do „nowego liceum ogólnokształcącego” bez pełnego przygotowania
geograficznego, ograniczonego do dwóch klas szkoły podstawowej – klas VII i VIII.
Natomiast uczniowie realizujący podstawę programową po gimnazjum, mają inny program
realizacji treści i kończą obowiązkową edukację geograficzną po pierwszej klasie.
W opracowaniu dokonano niełatwej próby oszacowania efektów kształcenia geograficznego
dwóch roczników liceum, realizujących różne podstawy programowe. Zadanie to jest skomplikowane,
bowiem te dwa roczniki w poziomie jednej klasy licealnej realizują inne podstawy
programowe i różne programy nauczania. Uznano, że warto dokonać analizy możliwości
wykształcenia kompetencji geograficznych wśród uczniów liceum i poddać je swoistej ocenie
oraz refleksji, co przyjęto za główny cel niniejszego opracowania. In connection with a thorough reform of the education system in Poland undertaken in recent
years, a special attention has been paid to the first effects of “new geographical education” at
a secondary school. In 2019/2020 school year, in the first grade of a secondary school there
is a situation connected with education of “double-year” pupils who follow both the current
version of the core curriculum (after a lower secondary school) and the new version, according
to the “new core curriculum” after a primary school. This situation, in addition to an organizational
confusion previously expected by both the management of schools and the secondary
school teachers, raises a lot of controversy in shaping the subject competences of the
first grade students. These pupils started their education at “new secondary school” without
a meticulous geographical preparation, limited to two grades of a primary school – VII and
VIII grades. In contrast, pupils pursuing the core curriculum after a lower secondary school,
follow a different content implementation program and complete a compulsory geographic
education after the first grade.
The study undertakes an intricate attempt to estimate the effects of geographical education
for secondary school students of two years implementing various core curricula. This task is
complicated on account of the fact that these two years at one secondary school grade already
implement different core curricula and diverse courses of study. It is worth analyzing the
possibilities of developing geographical competences among secondary school students and
subjecting them to an assessment and reflection, which is the main goal of this paper.