Wezwanie do obywatelstwa – głos Heleny Radlińskiej do kobiet wiejskich, przywołany w podwójną setną rocznicę państwowości i obywatelskości
View/ Open
Author:
Górnikowska-Zwolak, Elżbieta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 281, Studia Sociologica 11 (1) (2019), s. [97]-112
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
obywatelstwoHelena Radlińska
Radlińskiej środowisko rodzinne i wychowawcze
zaangażowanie w sprawy społeczne
kobiety wiejskie
prasa kobieca
wychowanie obywateli
edukacja dorosłych
citizenship
Helena Radlinska
Radlinska’s family and educational environment
commitment to social issues
rural women
women’s press
raising citizens
adult education
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
2018 rok to podwójna setna rocznica: odzyskania niepodległego bytu państwowego oraz wywalczenia przez
polskie kobiety praw wyborczych. Jest zatem w pełni zasadne, aby przywoływać tamten czas i postaci wybitnych
Polek, które miały znaczący udział w budowaniu Drugiej Rzeczypospolitej Polskiej. Do grona tych
kobiet należy Helena Radlińska – twórczyni pedagogiki społecznej. Jej życiorys i dokonania naukowe są dobrze
znane (dzięki licznym opracowaniom), natomiast mało znana jest publicystyka Radlińskiej adresowana
do kobiet. Na łamach prasy kobiecej (okresu międzywojennego) zwracała się do mieszkanek wsi, pierwszego
pokolenia gospodarującego w wolnej Polsce, w sprawach wielkiej dla nich wagi: prowadzenia gospodarstwa,
wychowania dzieci, higieny i zdrowia, rozwoju ruchu spółdzielczego. W każdej z tych dziedzin dostrzegała
możliwość i konieczność „gromadnej roboty społecznej”, pole działań obywatelskich: gospodyni-obywatelki,
matki-obywatelki, współtwórczyni spółdzielczości, uczestniczki życia samorządowego, współuczestniczki
życia politycznego i kulturalnego. Przedstawienie tych wątków dzisiejszym czytelnikom będzie moim celem. 2018 is the double hundredth anniversary: the regaining of an independent state existence and the winning
of Polish women’s electoral rights. Therefore, it is perfectly reasonable to recall those times and the figures
of eminent Polish women who had a significant share in building the Second Republic of Poland. Among
these women is Helena Radlińska – creator of social pedagogy. Her biography and scientific achievements
are well known (thanks to numerous studies), whereas Radlińska’s journalism addressed to women is little
known. In the pages of the women’s press (the inter-war period), she addressed the inhabitants of the village,
the first generation in free Poland, in matters of great importance to them: running a farm, raising children,
hygiene and health, developing a cooperative movement. In each of these areas, she saw the possibility and
necessity of “a hostile social work”, a field of civic activities: a citizen hostess, mother-citizen, co-founder of
the cooperative movement, participant in local government life, co-participant in political and cultural life.
Reminding these threads will be my goal.