Wycieczka jako metoda nauczania i wychowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
View/ Open
Author:
Sufa, Beata
Winiarczyk-Raźniak, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 314, Studia Geographica 15 (2020), s. [223]-241
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacja wczesnoszkolnametoda sondażu diagnostycznego
turystyka poznawcza
wycieczka
early school education
cognitive tourism
diagnostic survey method
trip
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
Wycieczka jest jedną z najpopularniejszych form kontaktu z otaczającym człowieka środowiskiem.
Jest to ważna metoda, stosowana w dydaktyce szkolnej, w której wykorzystywana
jest jedna z ważniejszych funkcji turystyki: funkcja poznawcza. Celem opracowania było
dokonanie przeglądu definicji dotyczących wycieczek szkolnych, określenie ich celów, funkcji
i korzyści, jakie przynoszą w szkolnej edukacji. Dokonany przegląd wskazuje na złożoność
problematyki i wieloaspektowość omawianej metody. Ponadto zadaniem, jakie sobie
postawiono, przeprowadzając badania, było określenie, jakie jest znaczenie wycieczki jako
skutecznej metody nauczania i wychowania uczniów w młodszym w wieku szkolnym. Za pomocą
metody sondażu diagnostycznego zgromadzono materiał badawczy obejmujący opinie
nauczycieli i uczniów na temat znaczenia i korzyści płynących z wycieczki szkolnej. Na podstawie
wyników badań można zauważyć, że wycieczka jest powszechnie stosowaną metodą
nauczania i wychowania w edukacji wczesnoszkolnej, organizowaną średnio kilka razy
w roku szkolnym. Spełnia wiele ważnych funkcji oraz przynosi korzyści zarówno dla uczniów
jak i nauczycieli, stanowiąc ciekawy element pracy pedagogicznej. Biorąc po uwagę wnioski
z badań własnych, można uznać wycieczkę za efektywną metodę nauczania i wychowania.
Łącząc w sobie elementy nauki, rozrywki i przygody wycieczka jest lubianą przez uczniów
i atrakcyjną metodą nauczania i wychowania, docenianą przez doświadczonych nauczycieli
edukacji wczesnoszkolnej. The trip is one of the most popular forms of contact with the surrounding environment. This
is an important method used in school teaching, which uses one of the most important functions
of tourism: the cognitive function. The aim of the study was to review the definitions
of school trips, determine their goals, functions and benefits in school education. The review
indicates the complexity of the issues and the multi-facetedity of the discussed method. In
addition, the task set out when conducting the research was to determine the importance of
trips as an effective method of teaching and raising pupils at younger school age. Using the
diagnostic survey method, research material was collected that included teacher and student
feedback on the importance and benefits of a school trip. Based on the results of the research,
it can be seen that the trip is a widely used method of teaching and upbringing in early school
education, organized on average several times a school year. It fulfills many important functions
and brings benefits for both students and teachers, constituting an interesting element
of pedagogical work. Taking into account the conclusions of own research, a trip can be considered
an effective method of teaching and upbringing. Combining elements of learning, entertainment
and adventure, the trip is liked by students and an attractive method of teaching
and upbringing, appreciated by experienced teachers of early school education.