dc.description.abstract | Artykuł dotyczy politycznych aspektów land artu oraz stara się odpowiedzieć na pytanie,
na ile współczesny klimat artystyczny i polityczny wytworzył sytuację, w której naturalnym
kontekstem dla tworzenia politycznych wypowiedzi artystycznych dotyczących całości sfery
publicznej jest kontekst miejski. Na przykładzie wybranych, klasycznych realizacji sztuki
ziemi, powstałych w środowisku miejskim (autorstwa Alana Sonfista, hermana de Vriesa,
Andy’ego Goldsworthy’ego, Josepha Beuysa, Agnes Denes), rozpatrywana jest kwestia tego,
na ile uniwersalny wymiar mogą mieć wypowiedzi polityczne land artu, a na ile ich zasięg
ogranicza tradycyjne odniesienie wyłącznie do kwestii zagrożeń dla środowiska naturalnego.
Kwestia ta pozwala następnie przyjrzeć się temu, jakiego rodzaju zmianę w postrzeganiu
zarówno sztuki ziemi, jak i politycznych wypowiedzi artystów, przyniosły wydarzenia
z 11 września 2001. Na przykładzie wybranych praktyk artystycznych (m.in. cyklu wystaw
organizowanych przez Nato Thomasa w North Adams, badań Trevora Paglena, prac Jennifer
Allory i Guillermo Calzadilli), analizowana jest to, jak obraz natury komplikuje jej związek
z konfliktem politycznym po wydarzeniach z 11 września. Przykład stanowią wybrane działania
artystyczne i instytucjonalne po wydarzeniach związanych z protestami i innymi akcjami
ruchu Occupy. Kontekst dla nich stanowią protesty społeczne w Nowym Jorku, a także
wywołane w tym mieście przez huragan Sandy. | pl |