dc.description.abstract | Niniejszy esej koncentruje się na mało znanej debacie literackiej pomiędzy Rolandem
Barthesem a Albertem Camusem, dotyczącej problemów interpretacyjnych związanych
ze słynną powieścią Camusa, Dżumą. Rozpatrzenie argumentów owej debaty wymaga, jak
sądzi autor, odniesienia do teorii literackich, rozwijanych paralelnie przez Barthesa i Camusa
w latach 50. oraz wskazania na kontekst, jakim była słynna polemika Camusa z Francisem
Jeansonem oraz Jean-Paulem. Sartre’em w 1952 r. Kontekst owych sporów, jednoznacznie
odwołuje się do kwestii marksizmu oraz realizmu w sztuce; pozwoli on na pełniejsze
zrozumienie kolejnych ataków na powieść Camusa, postrzeganą jako źródło antyhistorycznej
etyki, prowadzącej bardziej ku samotności niż ludzkiej solidarności. Na metapoziomie
omawiana debata wskazuje jednoznacznie, jak ideologicznie zorientowana teoria sztuki
prowadzić może do poważnych ograniczeń możliwości interpretacyjnych. | pl |