Artystyczne przygody ciała. Uwag kilka o napięciach między wizualnością a doświadczeniem ciała zmediatyzowanego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Solik, Ryszard
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 319, Studia de Cultura 13 (1) (2021), s. [4]-18
Język: pl
Słowa kluczowe:
ciałosztuka
doświadczenie
wizualność
ciało zmediatyzowane
body
art
experience
visuality
mediatized body
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Problem ciała i cielesności sztuka eksplorowała na różne sposoby. W efekcie ciało podlegało w praktyce artystycznej
- jako przedmiot odmiennych narracji, celów, polityk, pole ingerencji, obiekt artystycznej fetyszyzacji,
seksualizacji czy deseksualizacji - nieustannym reinterpretacjom. Niniejszy tekst omawia wybrane aspekty obecności
i doświadczenia ciała w sztukach wizualnych, odwołując się do realizacji i przedsięwzięć artystycznych o radykalnie
odmiennej „naturze”, a co za tym idzie - ontologii dzieła. Zasadnicze pole prowadzonej refleksji wyznacza przejście
od reprezentacji ciała (medialne obrazy ciała nieobecnego) do prezentacji, obecności ciała realnego jako tworzywa i
medium ekspresji. W tym kontekście przedstawiono nie tylko konsekwencje związane z artystyczną mediatyzacją i
performatyzacją ciała i cielesności, ale także napięcia między widzeniem (wizualnością) a doświadczeniem ciała
zmediatyzowanego. Art has explored the problem of the body and corporeality in various ways. As a result, the body was subject to
constant reinterpretations in the artistic practice – as an object of different narratives, goals, politics, a
field of interference, an object of artistic fetishization, sexualization or desexualization. This text discusses
selected aspects of the presence and experience of the body in visual arts, referring to artistic realizations and
endeavours of radically different “nature”, and thus – referring to the ontology of the work of art. The main field
of reflection is the transition from the representation of the body (media images of an absent body) to the
presentation and presence of a real body as a material and medium of expression. In this context, not only the
consequences related to the artistic mediatization and performatization of the body and corporeality are presented,
but also the tensions between observing (visuality) and the experience of the mediatized body.