Ciało i umysł w kinie: immersja, doświadczenie emocji i interakcji społecznych podczas seansu w kinie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Skorupa, Agnieszka
Stefanek, Franciszek
Paczyńska-Jasińska, Patrycja
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 319, Studia de Cultura 13 (1) (2021), s. [66]-78
Język: pl
Słowa kluczowe:
immersjadoświadczenie emocji
doświadczenie interakcji społecznych
cielesny odbiór filmu
psychologia filmu
immersion
experience of emotions
experience of social interactions
bodily reception of the film
psychology of films
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Jak widz odbiera film? Dlaczego niektóre filmy stanowią dla widza bardziej satysfakcjonujące doświadczenie niż
inne? - to pytania interesujące zarówno filmoznawców, psychologów, jak i socjologów. W niniejszym artykule
zaprezentowany został krótki przegląd badań odbioru filmu, ze szczególnym uwzględnieniem immersji oraz
doświadczanych przez widza w trakcie pokazu emocji i interakcji społecznych ze wskazaniem ich cielesnych aspektów.
Rozważania teoretyczne zostały zilustrowane badaniami porównawczymi odbioru przez widzów (N=325) siedmiu filmów
mających swoje premiery kinowe w 2019 roku. Potwierdzono zależność pomiędzy zanurzeniem oraz doświadczeniem emocji
i interakcji społecznych a satysfakcją z oglądania filmu. Ponadto wykazano różnice w recepcji poszczególnych dzieł. How does the viewer receive the film? Why are some movies a more satisfying experience for the viewer than others?
- these are questions of interest to film experts, psychologists and sociologists. This article presents a brief
overview of the film reception research, with particular emphasis on immersion and emotions and social interactions
experienced by the viewer during the show. Bodily aspect of film reception will also be indicated. Theoretical
considerations have been illustrated by comparative studies of reception by viewers (N=325) of seven films having
their cinema premieres in 2019. The relationship between immersion and experience of emotions and social
interactions was confirmed, as was the satisfaction with watching the film. In addition, differences were found in
the reception of individual works.