„Czułe morderstwa”. Marta Podgórnik w przestrzeni kultury
View/ Open
Author:
Czyżak, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [14]-25
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
poezja najnowszakultura masowa
ballada
liryka kobieca
intertekstualność
contemporary poetry
mass-culture
ballad
woman lyric
intertextuality
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł zawiera interpretacje utworów poetyckich Marty Podgórnik z ostatnich lat, przede wszystkim zebranych w
tomie Mordercze ballady (opublikowanym w roku 2018). Analizy twórczości śląskiej poetki prowadzą ku rozpoznaniu jej
rozmaitych aspektów, tematów, wizji oraz zawartych w niej nawiązań intertekstualnych. Podgórnik kreuje portrety
kobiet indywidualistek, funkcjonujących poza głównymi dyskursami: patriarchalnym i feministycznym, natomiast
zanurzonych w przestrzeni komunikacji zdominowanej przez kulturę masową. Najważniejszy w jej artystycznych wyborach
okazuje się przepełniony buntem poetycki język, służący przekazywaniu wszelkich, najbardziej nawet bolesnych
doświadczeń. Ta szczególna liryczna dykcja umożliwia poetce wykorzystywanie strategii, którą można nazwać
„produkcją obecności”, pełną międzytekstowych odniesień, czerpanych głównie z tekstów, tematów i motywów kultury
(także masowej). The article contains interpretations of poetry written by Marta Podgórnik during last years, especially poems
placed in her volume titled Mordercze ballady [“Tender homicides”] (published in 2018). This analysis of Silesian
writer’s output lead to recognitions of aspects, themes, images and intertextual connections it includes. Podgórnik
creates pictures of individualistic women who must exist out of main discourses: patriarchal and feministic, but
have to live in mass-culture reality. But the most important in this poetry is language used for poetic but
subversive descriptions of painful experiences. This lyric faculty of speech allows Podgórnik to use a specific
strategy that may be called “produce of presence”, seeming full of intertextual references, taken frequently from
literary tradition and mass-culture texts, motifs and themes.