Adaptacja auratyczna. Artystyczne próby i teoretyczny zamach
View/ Open
Author:
Jauksz, Marcin
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [26]-39
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
adaptacjaaura
intertekstualność
wiek XIX
adaptation
aura
intertextuality
19th century
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Tekst jest próbą zarysowania zjawiska adaptacji ducha minionego czasu, tekstowych realizacji nawiązujących do
dawnych konwencji artystycznych i pozostających z nimi w silnej zależności intertekstualnej. Przykładami tych
adaptacji auratycznych są tu Fortepian Jane Campion, Liga Niezwykłych Dżentlemenów Alana Moore’a i Kevina O’Neile’a
oraz The Lighthouse Roberta Eggersa, a charakter ich związków z tematami i problemami dziewiętnastowiecznej
formacji kulturowej jest punktem wyjścia do refleksji o adaptowaniu i przerabianiu XIX wieku. The text aims at depicting a problem of adaptations of past times and their aura, textual realizations of today in
their relation to artistic conventions that belong to the past, yet show permanence in the contemporary artistic
practices. As the examples of the so-called auratic adaptations the text points at Jane Campion’s The Piano, Alan
Moore’s and Kevin O’Neil’s The League of Extraordinary Gentlemen and Robert Egger’s The Lighthouse and the
character of their relation to some themes and problems of the 19-century formation is a point of departure for a
consideration of practices of adapting and transforming the 19th century in the contemporary fiction.