Retoryczność teorii wobec praktyk literatury w dobie audiowizualności starych i nowych mediów
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Regiewicz, Adam
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [165]-179
Język: pl
Słowa kluczowe:
retorycznośćaudiowizualność
teoria literatury
strukturalizm
rhetoric
audiovisuality
literary theory
structuralism
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Wraz z rozwojem badań interdyscyplinarnych w obrębie literaturoznawstwa pojawiło się wiele pojęć przenoszonych z
innych dyscyplin naukowych do kręgu literaturoznawczego. Jednym z takich obszarów niewątpliwie jest audiowizualność
związana z rozwojem mediów i nowych technologii. Artykuł podejmuje refleksję nad mechanizmem dostosowywania
słownika pojęć teorii literatury do pola audiowizualnego, które wyznacza współcześnie komunikację literacką.
Używane i popularne metafory medialne mają bardzo często literaturoznawczą proweniencję albo wykorzystywane są w
sposób czysto filologiczny na poziomie tropu czy metafory. Przenoszone do języka teorii literatury tracą swoje
źródłowe właściwości, prowadząc do rozmycia granic dyskursu dyscyplinowego. Stają się one próbą negocjowania
znaczeń w obrębie dobrze znanych, czasem odświeżonych, odrodzonych, zrekonstruowanych, pojęć teoretycznych
wywiedzionych z dobrego, starego strukturalizmu. In recent years, there has been a development of interdisciplinary research in literary studies. In the language of
theory, a number of concepts transferred from other scientific disciplines appeared. In connection with the
development of media and new technologies, audiovisual concepts have become popular. The article reflects on the
mechanism of adapting the vocabulary of literary theory to the audiovisual field, which determines contemporary
literary communication. Used and popular media metaphors often have a literary approach or are used in a purely
philological way as a clue or metaphor. These concepts, transferred to the
language of literary theory, lose their source properties, leading to blurring the boundaries of disciplinary
discourse. They become an attempt to negotiate meanings within well-known, sometimes refreshed, reborn,
reconstructed, theoretical concepts derived from old-fashion structuralism.