Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBirkholc, Robertpl
dc.date.accessioned2023-07-03T09:47:50Z
dc.date.available2023-07-03T09:47:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [250]-266pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12196
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest reprezentacjom taktylnych doświadczeń bohaterów w filmie. Choć zagadnienie taktylności cieszy się dużą popularnością wśród współczesnych filmoznawców, to jednak nie było dotychczas przedmiotem szerokich badań z zakresu poetyki strukturalnej. Autor ujmuje zagadnienie, odwołując się do koncepcji narratologicznej Mieke Bal oraz zaproponowanej przez badaczkę kategorii fokalizacji. Badacz wyróżnia podstawowe sposoby oddawania doświadczeń taktylnych w filmie, które mogą być przedstawiane zarówno w ramach narracji zobiektywizowanej, jak i w ramach subiektywizacji. Materiałem analitycznym jest Wstręt Romana Polańskiego, w którym doświadczenia taktylne głównej bohaterki organizują poetykę przekazu. Autor próbuje dowieść funkcjonalności kategorii fokalizacji taktylnej, pozwalającej zogniskować się na zagadnieniach z zakresu poetyki tekstu, które były marginalizowane przez tradycyjną narratologię.pl
dc.description.abstractThe article is devoted to the issue of representing the tactile experiences of characters in films. Although the category of tactility is very popular among contemporary film scholars, it has not yet been the subject of extensive research in the field of structural poetics. The author examines the issue referring to the narratological concept of Mieke Bal and the category of focalization. Birkholc distinguishes the basic types of representing tactile experiences in films, which can be depicted both within the objective and subjective mode of narration. The author tries to prove the functionality of the category of tactile focalization, which allows to focus on issues which were marginalized by classic narratology.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectfokalizacjapl
dc.subjecttaktylnośćpl
dc.subjectnarracjapl
dc.subjectnarratologiapl
dc.subjectRoman Polańskipl
dc.subject„Wstręt”pl
dc.subjectMieke Balpl
dc.subjectfocalizationen
dc.subjecttactilityen
dc.subjectnarrationen
dc.subjectnarratologyen
dc.subjectRoman Polanskien
dc.subject„Repulsion”en
dc.subjectMieke Balen
dc.titleFokalizacja taktylna w filmie. Uwagi wstępne na przykładzie „Wstrętu” Romana Polańskiegopl
dc.title.alternativeTactile focalization in film. Introductory remarks on the basis of Roman Polanski’s „Repulsion”en
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord