Fokalizacja taktylna w filmie. Uwagi wstępne na przykładzie „Wstrętu” Romana Polańskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Birkholc, Robert
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [250]-266
Język: pl
Słowa kluczowe:
fokalizacjataktylność
narracja
narratologia
Roman Polański
„Wstręt”
Mieke Bal
focalization
tactility
narration
narratology
Roman Polanski
„Repulsion”
Mieke Bal
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł poświęcony jest reprezentacjom taktylnych doświadczeń bohaterów w filmie. Choć zagadnienie taktylności
cieszy się dużą popularnością wśród współczesnych filmoznawców, to jednak nie było dotychczas przedmiotem szerokich
badań z zakresu poetyki strukturalnej. Autor ujmuje zagadnienie, odwołując się do koncepcji narratologicznej Mieke
Bal oraz zaproponowanej przez badaczkę kategorii fokalizacji. Badacz wyróżnia podstawowe sposoby oddawania
doświadczeń taktylnych w filmie, które mogą być przedstawiane zarówno w ramach narracji zobiektywizowanej, jak i w
ramach subiektywizacji. Materiałem analitycznym jest Wstręt Romana Polańskiego, w którym doświadczenia taktylne
głównej bohaterki organizują poetykę przekazu. Autor próbuje dowieść funkcjonalności kategorii fokalizacji
taktylnej, pozwalającej zogniskować się na zagadnieniach z zakresu poetyki tekstu, które były marginalizowane przez
tradycyjną narratologię. The article is devoted to the issue of representing the tactile experiences of characters in films. Although the
category of tactility is very popular among contemporary film scholars, it has not yet been the subject of
extensive research in the field of structural poetics. The author examines the issue referring to the
narratological concept of Mieke Bal and the category of focalization. Birkholc distinguishes the basic types of
representing tactile experiences in films, which can be depicted both within the objective and subjective mode of
narration. The author tries to prove the functionality of the category of tactile focalization, which allows to
focus on issues which were marginalized by classic narratology.