Literatura dziecięca jako forma myślenia: dotyk
View/ Open
Author:
Kuczaba-Flisak, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [304]-321
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dotykhaptyka
taktylność
haptyczne książki wczesnokonceptowe
książki-zabawki
haptyczne książki obrazkowe
touch
haptic
tactile
haptic early concept books
toy books
haptic picture book
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem artykułu jest poszerzenie pola poetyki o doświadczenia haptyczne podczas kontaktu z tekstem literackim w
odniesieniu do literatury dziecięcej. Główne koncepcje zostały wypracowane w odniesieniu do kategorii somatopoetyki
bazującej na poznaniu ucieleśnionym. Artykuł zwraca uwagę na zwrot materialny w badaniach nad literaturą dziecięcą
oraz na odejście od traktowania jej jako konstruktu społecznego, przyznając w to miejsce prymarną rolę afektom i
pracy wyobraźni. Główna teza artykułu opiera się na stwierdzeniu, że literatura dziecięca jest formą myślenia
poprzez doznania haptyczne. The article aims to expand the field of poetics with haptic experiences during contact with a literary text
(concerning children’s literature). The article developed the main concepts in relation to the category of
somatopoetics based on embodied cognition. The article draws attention to the material turn in children’s
literature research and the departure from treating it as a social construct, assigning the primary role to affects
and the imagination. The article’s main thesis claims that children’s literature is a form of thinking through
haptic experiences.