Glam “Heroines”. Gaps in Glam Historicisation from Black Self-Feminised Musicians to the Herstory of Glam Rock
View/ Open
Author:
Alexi, Katharina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [7]-20
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
glam rock historyfemale glam singers
Black glam singers
musical canon
digital archives
historia glam rocka
glamowe piosenkarki
czarnoskóre glamowe piosenkarki
kanon muzyczny
archiwa cyfrowe
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
The narration of glam music, especially glam rock, as queer is countered by a canonisation of male white icons in
pop musicology, which is illuminated and expanded in this article. Early glam performances by self-feminised Black
musicians (Ward 1998) as well as the music making of female agents of glam rock are at the center of this
exploration. Firstly, an outline of the current gender and race specific remembrance of glam rock is given.
Secondly, the “glamorous” origins of glam music are questioned with Ward; musical canon of glam is also re-arranged
regarding the category of gender by adding the basic biographies of two further female heroines, Bobbie McGee and
Cherrie Vangelder-Smith. They are present in digital (DIY) media within practices of affective archiving (Baker
2015), which enable lyrics interpretation in this paper. Narracji muzyki glam, szczególnie glamrockowej jako queerowej, przeciwstawia się w muzykologii popularnej
kanonizacja męskich białoskórych ikon, co zostaje omówione i rozwinięte w niniejszym artykule. Podstawę tego
opracowania stanowią analizy wczesnych występów glamrockowych w wykonaniu samo-sfeminizowanych czarnoskórych
muzyków (Ward 1998), a także omówienia twórczości wybranych przedstawicielek glam rocka. Po pierwsze, ukazano zarys
aktualnej genderowej i rasowej specyfiki pamięci o glam rocku. Po drugie, wskazano, że “glamourowe” pochodzenie
muzyki glam jest kwestionowane przez Briana Warda; muzyczny kanon glamu ulega również re-aranżacji w odniesieniu do
kategorii gender, ze względu na ukazanie podstawowych biografii dwu bohaterek gatunku, Bobbie McGee oraz Cherrie
Vangelder-Smith. Są one obecne w mediach cyfrowych (DIY) w ramach praktyk afektywnej archiwizacji (Baker 2015), co
umożliwiło interpretację tekstów w prezentowanym artykule.