The Future is Female! Trans(human) Voices of Cher and Anohni
View/ Open
Author:
Sierzputowski, Konrad
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [21]-34
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
femininitytransgender
voice
grain
transhumanism
kobiecość
transgender
głos
ziarno
transhumanizm
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
In this article, I want to present trans(human) Cher and Anohni’s voice qualities. Both singers represent ambiguous
and queer forms of femininity that denaturalizes the concept of gender and entangles the listener into a
transgressive aesthetic experience. By using the cyborg metaphor proposed by Donna Haraway and the concept of the
grain of voice by Roland Barthes, I want to show how a female voice can become a critical form of resistance to the
patriarchal and misogynistic conception of femininity. W niniejszym artykule chcę zaprezentować właściwości trans(ludzkich) głosów Cher i Anohni. Obie piosenkarki
reprezentują niejednoznaczne i queerowe formy kobiecości, która denaturalizuje pojęcie płci oraz wikła odbiorcę w
transgresywne doświadczenie estetyczne. Przy użyciu metafory cyborga zaproponowanej przez Donnę Haraway oraz
koncepcji ziarna głosu Rolanda Barthesa chcę pokazać, jak kobiecy głos może stać się krytyczną formą oporu wobec
patriarchalnej i mizoginistycznej koncepcji kobiecości.