dc.contributor.author | Kosek, Jakub | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T07:12:22Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T07:12:22Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [35]-46 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12207 | |
dc.description.abstract | The studies of (heavy) metal culture, the oeuvre of female artists, singers, lyricists, etc., still await in-depth
interdisciplinary research endeavours. This article devoted special attention to female artists whose artistic,
stage and image activities largely employ strategies of provocation, scandalisation, “ceremonial profanation.” When
it comes to image (self)creation, an interesting category is the process of variability and fluidity of the emploi,
especially in relation to subversive and transgressional activities. Wendy Orlean Williams, Heidi Shepherd and
Carla Harvey from Butcher Babies discussed here have aroused frequent controversies in their activity in the
patriarchal system of popular culture. The subversive artistic and image strategies used by the singers are
nevertheless a part of the over fifty-years-long history and aesthetics of metal culture. The oeuvre of the
Californian band forms an evident dialogue with the provocative art of the eccentric singer Williams. The colourful
artistic emploi of those female artists attests to the diversity and complexity of metal culture. | en |
dc.description.abstract | W studiach nad kulturą (heavy)metalową twórczość artystek, piosenkarek, autorek tekstów etc. oczekuje jeszcze
pogłębionych interdyscyplinarnych opracowań. W prezentowanym artykule szczególna uwaga została poświęcona
twórczyniom, których działania artystyczne, sceniczne i wizerunkowe w znacznej mierze wykorzystują strategie
prowokacji, skandalizacji, “ceremonialnych profanacji”. W perspektywie (auto)kreacji wizerunkowej interesujący
okazuje się proces zmienności i płynności emploi, szczególnie w odniesieniu do działań o wywrotowym i
transgresywnym charakterze. Omawiane w szkicu Wendy Orlean Williams oraz Heidi Shepherd i Carla Harvey z Butcher
Babies to artystki, których działalność w patriarchalnym systemie kultury popularnej wzbudza(ła) znaczne
kontrowersje. Stosowane przez piosenkarki subwersywne strategie artystyczne i wizerunkowe wpisują się jednak w
długą, ponad pięćdziesięcioletnią historię i estetykę kultury metalowej. Twórczość kalifornijskiego zespołu stanowi
czytelny dialog z prowokacyjną sztuką ekscentrycznej Williams. Barwne artystyczne emploi twórczyń świadczy zaś o
różnorodności i złożoności kultury metalowej. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.subject | metal culture | en |
dc.subject | American female (heavy) metal artists | en |
dc.subject | transfigurations of the emploi | en |
dc.subject | metal studies | en |
dc.subject | kultura metalowa | pl |
dc.subject | amerykańskie artystki (heavy)metalowe | pl |
dc.subject | transfiguracje emploi | pl |
dc.subject | metal studies | pl |
dc.title | Transfigurations of the "Emploi" and Artistic Manifestations of Female (Heavy) Metal Singers | en |
dc.title.alternative | Transfiguracje emploi i artystyczne manifestacje twórczyń (heavy)metalowych | pl |
dc.type | Article | pl |