Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKosek, Jakubpl
dc.date.accessioned2023-07-04T07:12:22Z
dc.date.available2023-07-04T07:12:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [35]-46pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12207
dc.description.abstractThe studies of (heavy) metal culture, the oeuvre of female artists, singers, lyricists, etc., still await in-depth interdisciplinary research endeavours. This article devoted special attention to female artists whose artistic, stage and image activities largely employ strategies of provocation, scandalisation, “ceremonial profanation.” When it comes to image (self)creation, an interesting category is the process of variability and fluidity of the emploi, especially in relation to subversive and transgressional activities. Wendy Orlean Williams, Heidi Shepherd and Carla Harvey from Butcher Babies discussed here have aroused frequent controversies in their activity in the patriarchal system of popular culture. The subversive artistic and image strategies used by the singers are nevertheless a part of the over fifty-years-long history and aesthetics of metal culture. The oeuvre of the Californian band forms an evident dialogue with the provocative art of the eccentric singer Williams. The colourful artistic emploi of those female artists attests to the diversity and complexity of metal culture.en
dc.description.abstractW studiach nad kulturą (heavy)metalową twórczość artystek, piosenkarek, autorek tekstów etc. oczekuje jeszcze pogłębionych interdyscyplinarnych opracowań. W prezentowanym artykule szczególna uwaga została poświęcona twórczyniom, których działania artystyczne, sceniczne i wizerunkowe w znacznej mierze wykorzystują strategie prowokacji, skandalizacji, “ceremonialnych profanacji”. W perspektywie (auto)kreacji wizerunkowej interesujący okazuje się proces zmienności i płynności emploi, szczególnie w odniesieniu do działań o wywrotowym i transgresywnym charakterze. Omawiane w szkicu Wendy Orlean Williams oraz Heidi Shepherd i Carla Harvey z Butcher Babies to artystki, których działalność w patriarchalnym systemie kultury popularnej wzbudza(ła) znaczne kontrowersje. Stosowane przez piosenkarki subwersywne strategie artystyczne i wizerunkowe wpisują się jednak w długą, ponad pięćdziesięcioletnią historię i estetykę kultury metalowej. Twórczość kalifornijskiego zespołu stanowi czytelny dialog z prowokacyjną sztuką ekscentrycznej Williams. Barwne artystyczne emploi twórczyń świadczy zaś o różnorodności i złożoności kultury metalowej.pl
dc.language.isoenpl
dc.subjectmetal cultureen
dc.subjectAmerican female (heavy) metal artistsen
dc.subjecttransfigurations of the emploien
dc.subjectmetal studiesen
dc.subjectkultura metalowapl
dc.subjectamerykańskie artystki (heavy)metalowepl
dc.subjecttransfiguracje emploipl
dc.subjectmetal studiespl
dc.titleTransfigurations of the "Emploi" and Artistic Manifestations of Female (Heavy) Metal Singersen
dc.title.alternativeTransfiguracje emploi i artystyczne manifestacje twórczyń (heavy)metalowychpl
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord