• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2021, Studia de Cultura 13
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2021, Studia de Cultura 13
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Speculation over the Love for Rock Music. Media Constructions of Groupies Between the 1960s and 1970s

Thumbnail
View/Open
Speculation over the Love... (335.4Kb)
Author:
Karbownik, Karolina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [47]-56
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
groupies
rock music
media
female fans
groupies
muzyka rockowa
media
fanki
Date: 2021
Metadata
Show full item record
Abstract
The music media have constructed the identity of groupies as sexual and passive objects, submissive, inauthentic consumers of music. The stereotype, although still present in popular culture, is criticized by both the interested parties and rock artists. This article is an attempt to discuss the role that groupies played in the creation of the myth and character of the rock god, while taking into account the preconceived assumptions held by the popular media. Narratives of groupies’ participation in the emerging rock and metal scene have also been included as the ones which created a male rock musician identity: wild, aggressive and powerful. The basis for the discussion of groupies and their role in building identity in the context of rock music is the result of a deep, rhetorical analysis of groupies’ biographies, press materials, films, scientific literature and own research.
 
Media muzyczne skonstruowały tożsamość groupies jako obiektów seksualnych i biernych, uległych, nieautentycznych konsumentek muzyki. Stereotyp, choć wciąż jest obecny w kulturze popularnej, spotyka się z krytyką zarówno ze strony samych zainteresowanych, jak i artystów rockowych. W tym artykule podjęto próbę omówienia roli, jaką odegrały groupies w tworzeniu mitu i postaci boga rocka, przy jednoczesnym uwzględnieniu utartych z góry założeń utrwalonych przez popularne media. Uwzględniono narracje z uczestnictwa groupies na budującej się scenie rockowej i metalowej, które stworzyły też osobowość męskiego muzyka rockowego: dzikiego, agresywnego i potężnego. Podstawą dyskusji o groupies i ich roli w budowaniu tożsamości w kontekście muzyki rockowej jest głęboka, retoryczna analiza biografii groupies, materiałów prasowych, filmów, literatury naukowej oraz badania własne.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12208
Collections
  • 2021, Studia de Cultura 13

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image