Speculation over the Love for Rock Music. Media Constructions of Groupies Between the 1960s and 1970s
View/ Open
Author:
Karbownik, Karolina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [47]-56
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
groupiesrock music
media
female fans
groupies
muzyka rockowa
media
fanki
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
The music media have constructed the identity of groupies as sexual and passive objects, submissive, inauthentic
consumers of music. The stereotype, although still present in popular culture, is criticized by both the interested
parties and rock artists. This article is an attempt to discuss the role that groupies played in the creation of
the myth and character of the rock god, while taking into account the preconceived assumptions held by the popular
media. Narratives of groupies’ participation in the emerging rock and metal scene have also been included as the
ones which created a male rock musician identity: wild, aggressive and powerful. The basis for the discussion of
groupies and their role in building identity in the context of rock music is the result of a deep, rhetorical
analysis of groupies’ biographies, press materials, films, scientific literature and own research. Media muzyczne skonstruowały tożsamość groupies jako obiektów seksualnych i biernych, uległych, nieautentycznych
konsumentek muzyki. Stereotyp, choć wciąż jest obecny w kulturze popularnej, spotyka się z krytyką zarówno ze
strony samych zainteresowanych, jak i artystów rockowych. W tym artykule podjęto próbę omówienia roli, jaką
odegrały groupies w tworzeniu mitu i postaci boga rocka, przy jednoczesnym uwzględnieniu utartych z góry założeń
utrwalonych przez popularne media. Uwzględniono narracje z uczestnictwa groupies na budującej się scenie rockowej i
metalowej, które stworzyły też osobowość męskiego muzyka rockowego: dzikiego, agresywnego i potężnego. Podstawą
dyskusji o groupies i ich roli w budowaniu tożsamości w kontekście muzyki rockowej jest głęboka, retoryczna analiza
biografii groupies, materiałów prasowych, filmów, literatury naukowej oraz badania własne.