| dc.contributor.author | Karbownik, Karolina | pl | 
| dc.date.accessioned | 2023-07-04T07:23:02Z |  | 
| dc.date.available | 2023-07-04T07:23:02Z |  | 
| dc.date.issued | 2021 |  | 
| dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [47]-56 | pl | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12208 |  | 
| dc.description.abstract | The music media have constructed the identity of groupies as sexual and passive objects, submissive, inauthentic 
consumers of music. The stereotype, although still present in popular culture, is criticized by both the interested 
parties and rock artists. This article is an attempt to discuss the role that groupies played in the creation of 
the myth and character of the rock god, while taking into account the preconceived assumptions held by the popular 
media. Narratives of groupies’ participation in the emerging rock and metal scene have also been included as the 
ones which created a male rock musician identity: wild, aggressive and powerful. The basis for the discussion of 
groupies and their role in building identity in the context of rock music is the result of a deep, rhetorical 
analysis of groupies’ biographies, press materials, films, scientific literature and own research. | en | 
| dc.description.abstract | Media muzyczne skonstruowały tożsamość groupies jako obiektów seksualnych i biernych, uległych, nieautentycznych 
konsumentek muzyki. Stereotyp, choć wciąż jest obecny w kulturze popularnej, spotyka się z krytyką zarówno ze 
strony samych zainteresowanych, jak i artystów rockowych. W tym artykule podjęto próbę omówienia roli, jaką 
odegrały groupies w tworzeniu mitu i postaci boga rocka, przy jednoczesnym uwzględnieniu utartych z góry założeń 
utrwalonych przez popularne media. Uwzględniono narracje z uczestnictwa groupies na budującej się scenie rockowej i 
metalowej, które stworzyły też osobowość męskiego muzyka rockowego: dzikiego, agresywnego i potężnego. Podstawą 
dyskusji o groupies i ich roli w budowaniu tożsamości w kontekście muzyki rockowej jest głęboka, retoryczna analiza 
biografii groupies, materiałów prasowych, filmów, literatury naukowej oraz badania własne. | pl | 
| dc.language.iso | en | pl | 
| dc.subject | groupies | en | 
| dc.subject | rock music | en | 
| dc.subject | media | en | 
| dc.subject | female fans | en | 
| dc.subject | groupies | pl | 
| dc.subject | muzyka rockowa | pl | 
| dc.subject | media | pl | 
| dc.subject | fanki | pl | 
| dc.title | Speculation over the Love for Rock Music. Media Constructions of Groupies Between the 1960s and 1970s | en | 
| dc.title.alternative | Spór o miłość do rocka. Medialne konstrukcje groupies w latach 60. i 70. XX wieku | pl | 
| dc.type | Article | pl |