Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 344. Studia de Cultura 13 (3). Problematyka kobieca w mediach i w sztuce popularnej
Author:
Kosek, Jakub
Stoch, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Kosek, Jakub
Stoch, Magdalena
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2083-7275
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, en
Subject:
kobietamedia
sztuka popularna
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Oddajemy do rąk Czytelników i Czytelniczek kolejny monograficzny numer dotyczący problematyki kobiecej w mediach i w sztuce popularnej. Problematyka ta związana jest z nowymi perspektywami badań dotyczącymi szeroko pojętej kultury ściśle związanej z mediami, zarówno tradycyjnymi, jak i nowymi. W tekstach pojawiają się zatem studia, analizy i interpretacje dotyczące powieści, mitologii słowiańskiej, ale także mediów społecznościowych czy sztuki społecznie zaangażowanej, która wykorzystuje nowe media i nowe strategie twórcze w komunikacji ze swoimi odbiorcami. Istotnym wątkiem w tych rozważaniach jest zatem zmiana paradygmatu komunikacji na linii twórca – odbiorca lub twórca – użytkownik. Problematyka tomu dotyka także granic między cielesnością a technologią, tym, co prywatne, a tym, co publiczne, a nawet takich popularnych nurtów – we współczesnej humanistyce i naukach społecznych – jak badania transhumanistyczne i posthumanistyczne. Artykuły zawarte w tym numerze monograficznym pisma nawiązują również do społeczno-ekologicznej perspektywy „naturokultury” oraz do nowych artykulacji badań odnośnie do płci, seksualności i niepełnosprawności, a także tożsamości jednostkowej i kulturowej. Osobne miejsce w tym numerze zajmują wątki dotyczące analizy konkretnych tekstów kulturowych, w tym literackich i medialnych oraz ikonicznych, związane z uruchomieniem takich kategorii badawczych jak: adaptacja, intertekstualność czy intermedialność. Problematyka tych tekstów jest zatem bardzo szeroko zarysowana i obejmuje szereg wręcz emblematycznych zjawisk współczesnej kultury medialnej: teksty literackie i ich adaptacje, nowe formy sztuki i krytyki artystycznej czy też badania nad ciałem i cielesnością w ujęciu socjokulturowym i antropologicznym. Mimo tej bogatej problematyki z oczu autorów i autorek nie znika tytułowa kategoria – problematyki kobiecej i jej odsłon w różnych rejonach współczesnej kultury nowomedialnej. Zachęcam również do zapoznania się z artykułem recenzyjnym oraz ze sprawozdaniami z konferencji, które zamieszczone zostały w ostatniej części tego tomu.