dc.contributor.author | Jarosz, Ewelina | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-05T07:05:03Z | |
dc.date.available | 2023-07-05T07:05:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 344, Studia de Cultura 13 (3) (2021), s. [31]-47 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12219 | |
dc.description.abstract | Artykuł jest propozycją zastosowania elementów teorii dzikich błękitnych mediów Melody Jue do analizy filmu
dokumentalnego Czego nauczyła mnie ośmiornica (2020), a także do konceptualnej pracy nad badawczo-artystycznym
projektem cyfrowego Archiwum Błękitnej Humanistyki, realizowanym przeze mnie we współpracy z interdyscyplinarną
artystką Justyną Górowską. W pierwszej części tekstu teoria mediów specyficznych dla środowisk akwatycznych służy
pokazaniu zmieniających się konwencji filmów dokumentalnych na temat podwodnego świata przyrody. W drugiej części
tekstu przedstawiam projekt powstającej w oparciu o tę teorię bazy danych, której celem jest zbieranie,
konceptualne i artystyczne opracowanie materiałów dotyczących reprezentacji zanikającej bioróżnorodności podwodnego
świata. Teoria dzikich błękitnych mediów sytuowana jest również w pejzażu humanistyki nieantropocentrycznej oraz
błękitnej humanistyki. | pl |
dc.description.abstract | The article is a proposal to apply the elements of Melody Jue’s wild blue media theory to analyze documentary movie
My Octopus Teacher (2020), as well as in the conceptual work on the artistic-research project of the digital Blue
Humanities Archive, which I develop in cooperation with the interdisciplinary artist, Justyna Górowska. In the
first part of the text, the theory of media specific to aquatic environments helps to show the changing convention
of documentaries about the underwater world of nature. In the second part, I presenta project of a database based
on this theory. The aim of the archive is to collect, conceptually and artistically develop various materials
related to the representation of the disappearing biodiversity of the underwater world. The theory of wild blue
media is also situated in the landscape of the non-anthropocentric humanities and the blue humanities. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | dzikie błękitne media | pl |
dc.subject | błękitna humanistyka | pl |
dc.subject | przyrodnicze filmy dokumentalne | pl |
dc.subject | cyfrowe bazy danych | pl |
dc.subject | technoekologia | pl |
dc.subject | technoekologiczne modele badań | pl |
dc.subject | edukacja ekologiczna | pl |
dc.subject | wild blue media | en |
dc.subject | blue humanities | en |
dc.subject | nature documentary | en |
dc.subject | digital database | en |
dc.subject | technoecology | en |
dc.subject | technoecological model of research | en |
dc.subject | ecological education | en |
dc.title | Medialne reprezentacje podwodnego świata a projekt cyfrowego Archiwum Błękitnej Humanistyki | pl |
dc.title.alternative | Media representations of the underwater world and the project of the digital Archives of Blue Humanities | en |
dc.type | Article | pl |