„Dla kogo Alicja?” Kobieta i media: Adaptacja "Alicji w Krainie Czarów" Tima Burtona
View/ Open
Author:
Grodź, Iwona
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 344, Studia de Cultura 13 (3) (2021), s. [63]-71
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
odbiorca wirtualnyobraz kobiety
dyskursy kobiecości w kulturze popularnej
adaptacja
Alicja w Krainie Czarów
Tim Burton
Lewis Carroll
Tim Burton
Lewis Carroll
the virtual viewer
image of women
discourses of femininity in popular culture
adaptation
Alice in the Wonderland
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Tematem eseju jest namysł nad sposobem konstruowania odbiorcy wirtualnego w adaptacji powieści Lewisa Carrolla
Alicja w Krainie Czarów Tima Burtona z 2010 roku. Celem jest odpowiedź na pytanie: „Kim jest adresat filmowej
opowieści?”, i czy ma to związek ze zmianami związanymi z obrazem kobiety i z dyskursem feministycznym w kulturze
popularnej. Przyjęta perspektywa skłania się więc ku interdyscyplinarności i otwartości na różne konteksty. The subject of the text is a reflection on the way of constructing a virtual recipient in the adaptation of Lewis
Carroll’s story Alice in Wonderland by Tim Burton from 2010. The aim is to answer the question: “Who is the
addressee of the film story?” So it is really a question about the image of women and the discourses of femininity
in popular culture. The reaching point is the answer to the fundamental question: “Who is Alice for?”