• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2021, Studia de Cultura 13
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2021, Studia de Cultura 13
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 346. Studia de Cultura 13 (4). Kultura w czasach pandemii

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 346. Studia de Cultura 13 (4) (6.009MB)
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl, en
Słowa kluczowe:
kultura
pandemia
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Pandemia stworzyła całkowicie nową rzeczywistość społeczno-kulturową, ekonomiczną i polityczną. Wpłynęła nie tylko na sytuację zdrowotną obywateli społeczeństwa planetarnego, ale w zasadniczy sposób zmieniła formy relacji i komunikacji społecznej, funkcjonowanie instytucji publicznych, w tym mediów, urzędów, szpitali oraz szkół i uniwersytetów. Zdeterminowała strategie polityczne państw oraz dominujące formy organizowania środowisk: pracy, edukacji, wypoczynku i kultury, przy coraz większym zastosowaniu nowych technologii, AR, MR czy VR, a także tak zwanych rozwiązań hybrydowych. Za sprawą tych innowacji, często wdrażanych i testowanych ad hoc, powstawały i modyfikowały się – in statu nascendi – całkowicie nowe kultury, odpowiednio: pracownicze, edukacyjne, związane z czasem wolnym oraz z produkcją i upublicznianiem wytworów kultury medialnej, performatywnej, artystycznej. Pandemia, nieuchronnie związana ze wzrostem śmiertelności obywateli, pogorszeniem ich stanu zdrowia, także w wyniku powikłań pocovidowych oraz zastopowania normalnych procedur leczenia, zmieniła stosunek ludzi do dóbr materialnych, ale także do umierania i śmierci. Zdrowie i jego ochrona, na poziomie jednostkowym, jak i narodowym – stały się naczelną wartością oraz priorytetem, zarówno w polityce wewnętrznej i zdrowotnej poszczególnych państw, jak i całościowej polityki światowej. Jej globalny charakter sprawił, że znalazła ona niezwykle bogatą, a przy tym transkulturową, transgeograficzną i transmedialną reprezentację w sferze współczesnej produkcji medialnej. Zarówno tej, która związana jest z mediami tradycyjnymi, jak i ze sferą nowych mediów i (cyber)kulturą 3.0. Wyzwoliła lub też – niczym w soczewce – zintensyfikowała zjawiska już znane, na przykład dynamiczny rozwój postprawdy, fake- i deep-newsów, dezinformacji, związanych również z profilaktyką i leczeniem koronowirusa, polityką rządów w tym zakresie oraz z tak zwanymi wojnami hybrydowymi. Choć ludzkości znane były już pandemie oraz mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusa, jak również zachowań społecznych w jego kontekście, to współcześnie, czyli w ramach kultury Web 3.0, społeczeństwa sieciowego, społeczeństwa spektaklu czy globalnej widoczności – pandemia zyskuje coraz to nowsze reprezentacje medialne. Funkcjonuje zarówno jako przewodni, nadrzędny, główny temat wybranych tekstów kultury oraz działań, akcji, programów kulturotwórczych (filmów, komiksów, przedstawień teatralnych, piosenek etc.), jak i jako metafora w działaniach artystycznych, literackich i kulturowych (na wzór metafory choroby u Susan Sontag). Wpływa także na modę i styl życia, na muzykę i popkulturę, jak również na nowe ruchy społeczne i tak zwaną kulturę obywatelską. Zagadnienia te są przedmiotem artykułów zamieszczonych w tym tomie tematycznym, do którego lektury serdecznie Państwa zachęcam.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12230
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2021, Studia de Cultura 13

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image