Transgressions: film recordings of the isolation period. Media studies analysis of short films inspired by the pandemic (HBO project)
Author:
Bożek, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 346, Studia de Cultura 13 (4) (2021), s. [53]-62
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
short filmstransgressions
verbal and non-verbal code
semiotics
borders
filmy krótkometrażowe
transgresje
kody werbalne i niewerbalne
semiotyka
granice
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
The review article is an attempt at a media studies analysis of short films made by Polish filmmakers commissioned
by the HBO digital platform. They are all in response to the pandemic situation of isolation. The analysis deals
with the transgression of artistic attitudes towards danger. In it, I use the tools of contemporary semiology:
verbal and non-verbal codes that participate in creating meanings through destruction and a new reading of meanings
hidden in film messages. I prove that artists, first of all, commit transgression, negating the existing reality
and looking for a new film language that contradicts the Aristotelian structure of the three acts in order to
disperse the images and meanings they carry. Secondly, I argue that the deconstruction of codes and the reassembly
of meanings proposed by semiologists takes place in the artistic activities in question, as if in the opposite
direction. Deconstruction - indeed, but not to discover the truth in a new context, but to look for it in bits of
reality that function separately and do not create meanings. They are only separately illuminated and contoured
images. Artykuł przeglądowy jest próbą medioznawczej analizy filmów krótkometrażowych zrealizowanych przez polskich twórców
na zamówienie platformy cyfrowej HBO. Wszystkie są odpowiedzią na pandemiczną sytuację izolacji. Analiza porusza
temat transgresyjności postaw artystycznych wobec zagrożenia. Wykorzystuję w niej narzędzia współczesnej
semiologii: kody werbalne i niewerbalne uczestniczące w tworzeniu sensów poprzez destrukcję i nowe odczytanie
ukrytych w filmowych przekazach znaczeń. Udowadniam, po pierwsze, że artyści dokonują transgresji, negując zastaną
rzeczywistość i poszukując nowego języka filmowego, który jest zaprzeczeniem arystotelesowskiej struktury trzech
aktów na rzecz rozproszenia niesionych przez nie obrazów i sensów. Po drugie, przekonuję, że proponowana przez
semiologów dekonstrukcja kodów i ponowne scalanie znaczeń odbywa się w omawianych działaniach artystycznych jakby w
odwrotnym kierunku. Dekonstrukcja tak, ale nie po to, by odkryć prawdę w nowym kontekście, lecz szukać jej w
odpryskach rzeczywistości, które funkcjonują osobno i nie tworzą sensów. Są jedynie osobno oświetlanymi i
wyprofilowanymi obrazami.