Od intrygi i spisku do zagrożeń hybrydowych. Nowe kompetencje i edukacja medialna w cyberkulturze 3.0
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 348, Studia de Cultura 14 (1) (2022), s. [7]-22
Język: pl
Słowa kluczowe:
intrygaspisek
(post)prawda
zagrożenia hybrydowe
kompetencje kluczowe
cyberkultura 3.0
intrigue
conspiracy
(post)truth
hybrid threats
key competences
cyberculture 3.0
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem artykułu jest ukazanie relacji między intrygą i spiskiem a medium dominującym i kompetencjami jego
użytkowników. Problematyka ta została ukazana w perspektywach: diachronicznej oraz funkcjonalnej, z uwzględnieniem
kategorii kompetencji kluczowych. Perspektywy te współtworzą tak zwaną społeczną historię i teorię mediów.
Pozwalają one zrozumieć rolę uniwersalnych i transhistorycznych motywacji intrygantów i spiskowców w rozwoju mediów
komunikacji aż do czasów współczesnych naznaczonych zagrożeniami hybrydowymi. Możliwość użycia tych
niekonwencjonalnych środków w operacjach militarnych oraz inwigilacji społecznej jest pokłosiem dynamicznego
rozwoju nowych sieciowych, interaktywnych i mobilnych technologii. Rozwój ten wymaga z kolei od obywateli
społeczeństwa planetarnego nabywania nowych, coraz to bardziej złożonych kompetencji. The purpose of the article is to show the relationship between intrigue and conspiracy and the dominant medium and
the competences of its users. This issue is presented in two perspectives: diachronic and functional with the
category of key competences taken into account. These perspectives co-create the so-called social history and media
theories. They make it possible to understand the role of universal and transhistoric motivations of schemers and
conspirators in the development of communication media up to modern times marked by hybrid threats. The possibility
of using these unconventional means in military operations and social surveillance is the result of the dynamic
development of new networked, interactive and mobile technologies. This development, in turn, requires from the
citizens of planetary society an acquiring of new, increasingly complex competences.