Laboratoria edukacji medialnej w Polsce
View/ Open
Author:
Sołtysiak, Daniel
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 348, Studia de Cultura 14 (1) (2022), s. [23]-38
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
medialabedukacja medialna
edukacja medialna 3.0
laboratorium cyfrowej humanistyki
antropologia laboratorium
medialab
media education
media education 3.0
laboratory of digital humanities
anthropology of laboratory
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem niniejszego artykułu jest analiza koncepcji medialabu oraz jej znaczenia dla edukacji medialnej. Artykuł
uwzględnia współczesny dyskurs dotyczący laboratoriów cyfrowej humanistyki oraz szerzej ujmowanego zwrotu
laboratoryjnego. Rozważania teoretyczne uzupełnia studium przypadku Medialabu Gdańsk, Medialabu Katowice oraz UBU
labu w Krakowie. Analiza instytucji została przeprowadzona na podstawie badań jakościowych. Perspektywa trzech
zróżnicowanych inicjatyw wskazuje na zupełnie odmienne wdrażanie postulatów edukacji medialnej i cyfrowej osadzonej
w lokalnym kontekście kulturowo-społecznym. The goal of this article is to analyze concept of medialab and meaning of paradigm for media education. The author
takes into account contemporary discourse of digital humanities laboratories and laboratory turn. Theoretical
considerations are filled by case study of Medialab Gdańsk, Medialab Katowice and UBU lab in Krakow. Analysis of
these institutions was provided by qualitative research. The perspective of three different initiatives indicates
various methods of implementation of media and digital education postulates set in local cultural-social context.