University in face of AI – an introduction to the analysis
View/ Open
Author:
Chmielecki, Przemysław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 348, Studia de Cultura 14 (1) (2022), s. [39]-46
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
artificial intelligencemachine learning
university
education
science
sztuczna inteligencja
uczenie maszynowe
uniwersytet
edukacja
nauka
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
The article addresses the problem of the university’s crisis in the face of technological changes, including the
particularly dynamically developing artificial intelligence and machine learning. In such a frame of reference, the
university seems to lose the rudiments of its own identity and is placed in line with narrow professional education
institutions. The development of artificial intelligence may constitute both a threat and a potential field for
development for a university, but this status is currently heterogeneous. This article is an attempt to sketch out
the impact of artificial intelligence and machine learning on the academic areas (both educational and research). Artykuł porusza problem kryzysu uniwersytetu w obliczu zmian technologicznych, w tym szczególnie dynamicznie
rozwijającej się sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. W takim układzie odniesienia uniwersytet zdaje się
gubić rudymenty własnej tożsamości i jest stawiany w jednym szeregu z wąskimi instytucjami kształcenia
profesjonalnego. Rozwój sztucznej inteligencji może stanowić dla uniwersytetu zarówno zagrożenie, jak i potencjalne
pole do rozwoju, lecz status ten jest obecnie niejednorodny. Niniejszy artykuł stanowi próbę szkicowego nakreślenia
wpływu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego na przestrzeń akademicką (edukacyjną i badawczą).