Heaviness: A Key Concept of Metal Music Through the Lens of Deleuzian Philosophy
View/ Open
Author:
Volák, Vojtěch
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 357, Studia de Cultura 14 (3) (2022), s. [53]-62
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
metal musicheaviness
intensity
percept
affect
muzyka metalowa
ciężkość
intensywność
percepcja
afekt
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
This work focuses on the concept of heaviness and its use in the context of metal music. It first examines the
concept in the works of other academics interested in metal music and then seeks to find a common point of
convergence between the various definitions of heaviness through Deleuzian and Deleuze-Guattarian philosophy. In
doing so, this thesis brings together both a cultural approach to the study of music and an ecological approach,
creating a cognitive-semiotic conception of heaviness as a perplexity of the physical-spatial properties of sound
and the listener’s musical experience. W artykule skoncentrowano się na pojęciu ciężkości i jego wykorzystaniu w kontekście muzyki metalowej. Najpierw
analizowano tę kategorię w pracach innych badaczy zainteresowanych muzyką metalową, a następnie starano się znaleźć
punkt zbieżności pomiędzy różnymi definicjami ciężkości poprzez filozofię Gilles‘a Deleuze'a i filozofię Deleuzo-
Guattariańską. W ten sposób w pracy połączono zarówno kulturowe podejście do badania muzyki, jak i podejście
ekologiczne, tworząc poznawczo-semiotyczną koncepcję ciężkości jako ambaras fizyczno-przestrzennych właściwości
dźwięku i doświadczenia muzycznego słuchacza.