• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2022, Studia de Cultura 14
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2022, Studia de Cultura 14
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eso-kitsch in Czech Folk Metal: A Case Study of the Band Odraedir

Thumbnail
View/Open
Eso-kitsch in Czech... (963.1Kb)
Author:
Krajtl, Ondřej
Puchovský, Michal
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 357, Studia de Cultura 14 (3) (2022), s. [122]-140
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
contemporary Paganism
metal studies
kitsch
Czech Pagan music scene
folk metal
współczesne pogaństwo
studia nad metalem
kicz
czeska scena muzyki pogańskiej
Date: 2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Some criticism Pagan oriented folk metal music as “commercial”, i.e., created primarily for profit. We are convinced that this distinction is worthless, unmeasurable, and unverifiable from an analytical point of view. However, within a given musical genre, music fans and critics still distinguish very different works in terms of quality. Therefore, we propose to replace the vague term “commercial production” with the term esoteric kitsch (eso-kitsch), which is based on Tomáš Kulka’s analytical-aesthetic theory of kitsch. Using examples from the Czechoslovak folk metal scene, we show that eso-kitsch is a suitable tool for identifying musical creations that are characterized not by economic, creative, or spiritual value but primarily by aesthetic value.
 
W niektórych mediach można spotkać się z zarzutem, że pogańska muzyka folk-metalowa jest „komercyjna”, tworzona przede wszystkim dla zysku. Jesteśmy przekonani, że takie rozróżnienie jest bezwartościowe, niemierzalne, nieweryfikowalne z analitycznego punktu widzenia. Jednak w obrębie danego gatunku muzycznego fani i krytycy muzyczni nadal rozróżniają bardzo odmienne pod względem jakości utwory. Dlatego proponujemy zastąpienie niejasnego terminu „produkcja komercyjna” terminem kicz ezoteryczny („ezo-kicz”), który opiera się na analityczno-estetycznej teorii kiczu Tomáša Kulki. Na przykładach z czechosłowackiej sceny folk-metalowej postaramy się pokazać, że ezo- kicz jest odpowiednim narzędziem do identyfikacji utworów muzycznych, które charakteryzują się nie tyle wartością ekonomiczną, twórczą czy duchową, ile przede wszystkim estetyczną.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12281
Collections
  • 2022, Studia de Cultura 14

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image