Eso-kitsch in Czech Folk Metal: A Case Study of the Band Odraedir
View/ Open
Author:
Krajtl, Ondřej
Puchovský, Michal
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 357, Studia de Cultura 14 (3) (2022), s. [122]-140
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
contemporary Paganismmetal studies
kitsch
Czech Pagan music scene
folk metal
współczesne pogaństwo
studia nad metalem
kicz
czeska scena muzyki pogańskiej
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Some criticism Pagan oriented folk metal music as “commercial”, i.e., created primarily for profit. We are
convinced that this distinction is worthless, unmeasurable, and unverifiable from an analytical point of view.
However, within a given musical genre, music fans and critics still distinguish very different works in terms of
quality. Therefore, we propose to replace the vague term “commercial production” with the term esoteric kitsch
(eso-kitsch), which is based on Tomáš Kulka’s analytical-aesthetic theory of kitsch. Using examples from the
Czechoslovak folk metal scene, we show that eso-kitsch is a suitable tool for identifying musical creations that
are characterized not by economic, creative, or spiritual value but primarily by aesthetic value. W niektórych mediach można spotkać się z zarzutem, że pogańska muzyka folk-metalowa jest „komercyjna”, tworzona
przede wszystkim dla zysku. Jesteśmy przekonani, że takie rozróżnienie jest bezwartościowe, niemierzalne,
nieweryfikowalne z analitycznego punktu widzenia. Jednak w obrębie danego gatunku muzycznego fani i krytycy
muzyczni nadal rozróżniają bardzo odmienne pod względem jakości utwory. Dlatego proponujemy zastąpienie niejasnego
terminu „produkcja komercyjna” terminem kicz ezoteryczny („ezo-kicz”), który opiera się na analityczno-estetycznej
teorii kiczu Tomáša Kulki. Na przykładach z czechosłowackiej sceny folk-metalowej postaramy się pokazać, że ezo-
kicz jest odpowiednim narzędziem do identyfikacji utworów muzycznych, które charakteryzują się nie tyle wartością
ekonomiczną, twórczą czy duchową, ile przede wszystkim estetyczną.