Show simple item record

dc.contributor.authorBôtošová, Ľubicapl
dc.contributor.authorVrabec, Norbertpl
dc.date.accessioned2023-07-17T06:32:52Z
dc.date.available2023-07-17T06:32:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362, Studia de Cultura 14 (4) (2022), s. [4]-16pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12284
dc.description.abstractSecondary school magazines have long been part ofthe educational process ateducational institutions. The present study examines the status of secondary school magazines within the contexts of grammar and vocational secondary schools in Slovakia. It obtains relevant results using a semantic differential method addressed tothe editors-in-chief of individual school magazines. There are 16 magazines in total. The object of the study is to find out the degree of autonomy given tothe editors- in-chief, the organizational and managerial processes of running the journal, and the means of creating continuity for these activities within the environment of secondary vocational schools and grammar schools. After obtaining the answers from the scaled test, we arrive at the results through statistical operations and a calculated index that describes the status of each selected aspect. The factors we examine are an important part of the editorial office functioning. To avoid problems, school journal programs attempt to ensure continuity and to train future students in this work. We see the degree of autonomy and the intervention of the educator in the production as an essential part of the concept of learning-by-doing. At the same time, this balance of autonomy and intervention provides smoother organization, management, and continuity, specifically as an educational activity in the field of media education.en
dc.description.abstractCzasopisma licealne od dawna są częścią procesu edukacyjnego w placówkach kształcących dzieci. W niniejszym opracowaniu przeanalizowano status czasopism szkół średnich w liceach i szkołach zawodowych na Słowacji. Wykorzystano metodę dyferencjału semantycznego skierowaną do redaktorów naczelnych poszczególnych czasopism szkolnych w celu uzyskania odpowiednich wyników – w sumie jest ich 16. Przedmiotem badań jest poznanie stopnia samodzielności, aspektów organizacyjnych i zarządczych działalności oraz ciągłości działalności czasopisma w środowisku średnich szkół zawodowych i liceów ogólnokształcących. Po uzyskaniu odpowiedzi z testu skalowanego dochodzimy do wyników za pomocą operacji statystycznych i obliczonego wskaźnika opisującego stan każdego wybranego aspektu. To właśnie powyższe rzeczy są ważnym elementem funkcjonowania redakcji jako takiej i mogą powodować problemy w jej funkcjonowaniu, ponieważ częstą bolączką czasopism szkolnych jest właśnie zapewnienie ciągłości i wyszkolenie następców w tej pracy. Postrzegamy stopień autonomii i interwencję edukatora w produkcję jako istotną część pracy w koncepcji uczenia się przez działanie, ale również zapewnienie sprawnej organizacji i aspektów zarządzania jako elementarną część dla kontynuacji tej działalności edukacyjnej w zakresie edukacji medialnej.pl
dc.language.isoenpl
dc.subjectmagazineen
dc.subjectschool periodicalsen
dc.subjectsecondary schoolen
dc.subjectlearning-by-doingen
dc.subjectczasopismopl
dc.subjectczasopisma szkolnepl
dc.subjectszkoła średniapl
dc.subjectnauka przez działaniepl
dc.titleSignificance of the Creation of School Magazines in Secondary Schools in Slovakiaen
dc.title.alternativeZnaczenie i aspekty tworzenia czasopism szkolnych w szkołach średnich na Słowacjipl
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record