But what do androids feel about electric sheep? Educating about emotion-related constructs with Blade Runner
View/ Open
Author:
Stefanek, Franciszek
Lipka, Justyna
Trynduś, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362, Studia de Cultura 14 (4) (2022), s. [30]-44
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
Blade Runnereducational methods
emotions
social psychology
movie pedagogy
Blade Runner
metody edukacyjne
emocje
psychologia społeczna
pedagogika
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
The article addresses issues surrounding emotion regulation in the cult film Blade Runner. The emotional development
of the replicants is analyzed regarding social conditions and the stigma associated with functioning in an ultra- capitalist dystopia. This article includes aproposal for practical use of the film and psychological knowledge to conduct emotional regulation workshops based on the concept of psychological work with film. Artykuł poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z regulacją emocji w kultowym filmie Blade Runner. Rozwój
emocjonalny replikantów został poddany analizie z uwzględnieniem uwarunkowań społecznych i piętna związanego z
funkcjonowaniem w ultrakapitalistycznej dystopii. Niniejszy artykuł zawiera propozycję praktycznego wykorzystania
filmu i wiedzy psychologicznej do przeprowadzenia warsztatów z zakresu regulacji emocjonalnej, przygotowanych w
oparciu o ideę psychologicznej pracy z filmem.