Umuzykalniający potencjał aplikacji TikTok w kontekście instytucjonalnej edukacji muzycznej
View/ Open
Author:
Juda, Łukasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362, Studia de Cultura 14 (4) (2022), s. [55]-66
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
TikTokmuzyka
edukacja muzyczna
media społecznościowe
popkultura
TikTok
music
music education
social media
pop culture
Date: 2022
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł traktuje o umuzykalniającym potencjale, jaki kryją w sobie współczesne audiowizualne media społecznościowe.
Uwzględnia też stan systemowej edukacji muzycznej prowadzonej w szkołach. Autor weryfikuje tezę, czy aplikacje, w
których cyrkulują lapidarne formy wideo (np. aplikacja TikTok) mogą przyczyniać się do umuzykalnienia młodzieży. W
tym celu przytacza konkretne przykłady praktyk muzycznych, które mają miejsce w tych przestrzeniach. Jako główny
punkt odniesienia traktuje relacje instytucjonalnie prowadzonej edukacji muzycznej z popkulturą, stojącą w centrum
treści cyrkulujących we współczesnych mediach. The article addresses the potential for musical development through contemporary audiovisual social media. It also
takes into account the state of music education in schools. The author of the article asks whether applications in
which concise video forms circulate (e.g., the TikTok application) can contribute to the musical development of
young people. For this purpose, the author provides specific examples of musical practices that take place in these
spaces. As the main point of reference, he examines the relationship between institutionally conducted music
education and pop culture, which is at the center of the content circulating in contemporary media.