Polskie vs. czeskie lekcje zdalne. 3:0 dla Czechów
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pieniążek, Marek
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362, Studia de Cultura 14 (4) (2022), s. [67]-81
Język: pl
Słowa kluczowe:
język polskijęzyk czeski
edukacja medialna
pandemia
komunikacja wizualna
Polish language
Czech language
media education
pandemic
visual communication
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule porównuję lekcje zdalne realizowane przez stacje telewizyjne w Polsce i w Czechach w czasie lockdownu.
Sprawdzam, jak z wyzwaniami edukacyjnymi doby pandemii poradzili sobie medialni producenci i nauczyciele,
weryfikuję wykorzystanie nowych technologii. Ogólna kultura cyfrowa i medialna twórców analizowanych zajęć wyraźnie
wpływa na sposób ich mediatyzacji. Próbuję komparatystycznie uchwycić dominujące zasady metodyczne, metodologiczne
oraz medialne w produkcjach polskich i czeskich. We wnioskach wskazuję na znaczące różnice w strukturze lekcji,
wynikające z odmiennych kompetencji humanistycznych i medialnych ich twórców. In the article, I compare remote lessons offered by TV stations in Poland and the Czech Republic during the
lockdown. I examine how media producers and teachers coped with the educational challenges of the pandemic, and I
analyze the use of new technologies. The authors’ general digital and media culture influences the way their
lessons are mediated. I attempt to capture
the dominant methodological and media principles in Polish and Czech lessons in a comparative manner. In the
conclusions, I indicate significant differences in the structure of these lessons, resulting from the different
humanistic and media competencies of their authors.