Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorNęcka, Monikapl
dc.contributor.editorSobolewski, Stanisławpl
dc.contributor.editorSolewski, Rafałpl
dc.contributor.editorStano, Bernadetapl
dc.date.accessioned2023-07-25T09:21:51Z
dc.date.available2023-07-25T09:21:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn2081-3325
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12298
dc.description.abstractKolejny tom Rocznika Wydziału Sztuki zatytułowany Warsztat artysty zawiera dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich to materiał zebrany wokół zagadnienia: Malarski warsztat: tradycja i współczesność. Do podjęcia tego wątku zaproszono pracowników Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego, Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Druga zawiera teksty uzupełniające ten bliski pracownikom i studentom kierunków artystycznych temat. Różnorodność podejmowanych zagadnień potwierdza fakt, że prowokuje on badaczy do zagłębiania się w tajniki warsztatu współczesnego artysty, już nie tylko malarza, lecz także przedstawiciela innych dziedzin, grafika czy designera. Dostrzec także można, czego dowodzą zebrane artykuły i szkice, że w ostatnim czasie pole eksploatacji twórcy, będącego jednocześnie pracownikiem uczelni artystycznej, nie ogranicza się tylko do praktyki w obrębie wybranego na studiach medium, ale polega na dogłębnej analizie genezy własnej techniki (por. Aleksander Mitka, Wykorzystanie starej techniki fotograficznej w malarstwie; Mirosław Sikorski, Współczesne spojrzenie artysty na dawne techniki malarskie (technika temperowo-olejna)) czy historii dziedziny stawianej ponad innymi (por. Grażyna Brylewska, Tkanina i papier jako alternatywne środki obrazowania). Zatem choć w tej części Rocznika króluje malarstwo, to żaden z autorów nie ograniczył się do tradycyjnego rozumienia obrazu, każdy starał się pokazać, że formuła dzisiejszego malarstwa ewoluuje, a ma to swoje źródło w historii, skłania się w stronę innych nurtów, nie tracąc jednocześnie siły społecznego przekazu (Romuald Oramus, Peintre-graveur, malarz uprawiający grafikę. Współzależność technologii i formy). Równocześnie pojawiły się głosy, przybierające miejscami postać bardzo osobistego wyznania, dotyczące spotkania z odkrytym dla siebie polem rozwoju warsztatu, np. w obrębie malarstwa ściennego czy witrażu (Lucjan Orzech, Technologia współczesnej polichromii. Wybrane zagadnienia malarstwa ściennego; Adam Brincken, Obrazy światłem malowane. Wybrane i z autopsji zagadnienia współczesnego witrażu). W rozważaniach o sztuce w początkach XXI wieku nie mogło zabraknąć wątku nowych mediów. Nie powinna dziwić ich obecność w kontekście malarstwa interdyscyplinarnego, wielopłaszczyznowego, nastawionego na nowe technologie. Zarówno w obrębie tkaniny, co potwierdza tekst Grażyny Brylewskiej, jak i malarstwa sztalugowego, technologie cyfrowe torują sobie drogę (por. Krzysztof Kiwerski, Cyfrowy malarz). Wątek podsumowujący rozważania Krzysztofa Kiwerskiego dotyczący szans, jakie oferuje współczesna technika artyście plastykowi, zarówno w sferze reprodukcji, jak i kreacji nowych wirtualnych przestrzeni czy edukacji, koresponduje z zamykającym II część tomu tekstem Małgorzaty Petry o fenomenie Second life (O iluzji czasu, sklonowanym życiu, wirtualnym raju, sztuce i edukacji w second life). Nie tylko ten wątek znalazł kontynuację w pozostałych szkicach. Romuald Oramus, który prowadził czytelnika przez tajniki warsztatu bliskich mu twórców określanych mianem peintre-graveur, z tą wiedzą i z perspektywy kilkudziesięciu lat przygląda się swoim grafikom i okolicznościom ich powstania (Szalone lata 80. i 90. Wokół grafiki własnej). Zbliżony obszar objawia się przed czytelnikami za sprawą szkicu Jacka Zaborskiego Przeżycie, refleksja, obraz, czyli parę słów o własnej twórczości. Teksty Rafała Solewskiego (Wola i okiełznanie) i Bernadety Stano (Peregrynacje prywatne. O rysunkach Piotra Jargusza; Warsztat podręczny Juliana Jończyka) prezentują spojrzenie z zewnątrz na wybrane zespoły prac, szczególnie ważne w kontekście warsztatowym podpatrywanie „kuchni”, ale i sylwetki stojącego w ich cieniu mistrza. Pojęcie warsztatu jawi się zatem przez pryzmat zebranych tekstów nie tylko jako zespół narzędzi, począwszy od pędzla, a skończywszy na komputerze, czy technik, którymi żonglują twórcy różnych specjalności. To również miejsce pracy skrywane przed oczami publiczności albo wręcz przeciwnie, jak w przypadku Jończyka, konstruowane na oczach widzów. Wreszcie to także konteksty dziejowe, w które uwikłany jest zarówno obserwator artystycznego świata, jak i jego obywatel – twórca.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.subjectwarsztat artystypl
dc.subjectmalarski warsztatpl
dc.subjectartystapl
dc.subjectmalarzpl
dc.subjectgrafikpl
dc.subjectdesignerpl
dc.subjecttechniki malarskiepl
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 83. Studia de Arte et Educatione 5. Warsztat artystypl
dc.typeCzasopismopl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord