• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2010, Studia de Arte et Educatione 5
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2010, Studia de Arte et Educatione 5
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 83. Studia de Arte et Educatione 5. Warsztat artysty

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 83. Studia de Arte et Educatione 5 (274.8MB)
Autor:
Nęcka, Monika
Sobolewski, Stanisław
Solewski, Rafał
Stano, Bernadeta
Redaktor:
Nęcka, Monika
Sobolewski, Stanisław
Solewski, Rafał
Stano, Bernadeta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2081-3325
Język: pl
Słowa kluczowe:
warsztat artysty
malarski warsztat
artysta
malarz
grafik
designer
techniki malarskie
Data: 2010
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Kolejny tom Rocznika Wydziału Sztuki zatytułowany Warsztat artysty zawiera dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich to materiał zebrany wokół zagadnienia: Malarski warsztat: tradycja i współczesność. Do podjęcia tego wątku zaproszono pracowników Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego, Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Druga zawiera teksty uzupełniające ten bliski pracownikom i studentom kierunków artystycznych temat. Różnorodność podejmowanych zagadnień potwierdza fakt, że prowokuje on badaczy do zagłębiania się w tajniki warsztatu współczesnego artysty, już nie tylko malarza, lecz także przedstawiciela innych dziedzin, grafika czy designera. Dostrzec także można, czego dowodzą zebrane artykuły i szkice, że w ostatnim czasie pole eksploatacji twórcy, będącego jednocześnie pracownikiem uczelni artystycznej, nie ogranicza się tylko do praktyki w obrębie wybranego na studiach medium, ale polega na dogłębnej analizie genezy własnej techniki (por. Aleksander Mitka, Wykorzystanie starej techniki fotograficznej w malarstwie; Mirosław Sikorski, Współczesne spojrzenie artysty na dawne techniki malarskie (technika temperowo-olejna)) czy historii dziedziny stawianej ponad innymi (por. Grażyna Brylewska, Tkanina i papier jako alternatywne środki obrazowania). Zatem choć w tej części Rocznika króluje malarstwo, to żaden z autorów nie ograniczył się do tradycyjnego rozumienia obrazu, każdy starał się pokazać, że formuła dzisiejszego malarstwa ewoluuje, a ma to swoje źródło w historii, skłania się w stronę innych nurtów, nie tracąc jednocześnie siły społecznego przekazu (Romuald Oramus, Peintre-graveur, malarz uprawiający grafikę. Współzależność technologii i formy). Równocześnie pojawiły się głosy, przybierające miejscami postać bardzo osobistego wyznania, dotyczące spotkania z odkrytym dla siebie polem rozwoju warsztatu, np. w obrębie malarstwa ściennego czy witrażu (Lucjan Orzech, Technologia współczesnej polichromii. Wybrane zagadnienia malarstwa ściennego; Adam Brincken, Obrazy światłem malowane. Wybrane i z autopsji zagadnienia współczesnego witrażu). W rozważaniach o sztuce w początkach XXI wieku nie mogło zabraknąć wątku nowych mediów. Nie powinna dziwić ich obecność w kontekście malarstwa interdyscyplinarnego, wielopłaszczyznowego, nastawionego na nowe technologie. Zarówno w obrębie tkaniny, co potwierdza tekst Grażyny Brylewskiej, jak i malarstwa sztalugowego, technologie cyfrowe torują sobie drogę (por. Krzysztof Kiwerski, Cyfrowy malarz). Wątek podsumowujący rozważania Krzysztofa Kiwerskiego dotyczący szans, jakie oferuje współczesna technika artyście plastykowi, zarówno w sferze reprodukcji, jak i kreacji nowych wirtualnych przestrzeni czy edukacji, koresponduje z zamykającym II część tomu tekstem Małgorzaty Petry o fenomenie Second life (O iluzji czasu, sklonowanym życiu, wirtualnym raju, sztuce i edukacji w second life). Nie tylko ten wątek znalazł kontynuację w pozostałych szkicach. Romuald Oramus, który prowadził czytelnika przez tajniki warsztatu bliskich mu twórców określanych mianem peintre-graveur, z tą wiedzą i z perspektywy kilkudziesięciu lat przygląda się swoim grafikom i okolicznościom ich powstania (Szalone lata 80. i 90. Wokół grafiki własnej). Zbliżony obszar objawia się przed czytelnikami za sprawą szkicu Jacka Zaborskiego Przeżycie, refleksja, obraz, czyli parę słów o własnej twórczości. Teksty Rafała Solewskiego (Wola i okiełznanie) i Bernadety Stano (Peregrynacje prywatne. O rysunkach Piotra Jargusza; Warsztat podręczny Juliana Jończyka) prezentują spojrzenie z zewnątrz na wybrane zespoły prac, szczególnie ważne w kontekście warsztatowym podpatrywanie „kuchni”, ale i sylwetki stojącego w ich cieniu mistrza. Pojęcie warsztatu jawi się zatem przez pryzmat zebranych tekstów nie tylko jako zespół narzędzi, począwszy od pędzla, a skończywszy na komputerze, czy technik, którymi żonglują twórcy różnych specjalności. To również miejsce pracy skrywane przed oczami publiczności albo wręcz przeciwnie, jak w przypadku Jończyka, konstruowane na oczach widzów. Wreszcie to także konteksty dziejowe, w które uwikłany jest zarówno obserwator artystycznego świata, jak i jego obywatel – twórca.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12298
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2010, Studia de Arte et Educatione 5

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image