• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2012, Studia de Arte et Educatione 7
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2012, Studia de Arte et Educatione 7
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tożsamość – myślenie – język. Sprawozdanie i postulat interdyscyplinarności

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Tożsamość – myślenie – język... (664.1KB)
Autor:
Pukowska, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 124, Studia de Arte et Educatione 7 (2012), s. [72]-81
Język: pl
Słowa kluczowe:
tożsamość
myślenie
język
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The article is an attempt to present, in a synthetic way, the achievements of the humanities, and to some extent also of the natural sciences, concerning human identity, thinking and language. In the article, attention is paid to the scientific fields and theories which approach these subjects in an interdisciplinary manner: neuroscience, dealing with the investigation of biological mechanisms which underlie psychical processes; theories of the researchers who pointed out the structural character of the mind and its correlations with culture (Claude Lévi-Strauss) and with the processes underlying social activities and language (Dieter Flader); psycholinguists’ ideas. The article also presents the main currents of the 20th century linguistics (structuralism, Sapir-Whorf theory, Noam Chomsky’s theories, cognitive linguists’ ideas), focusing on the degree of their openness to other fields of science, such as psychology, philosophy or sociology. The review of linguistic theories is concluded with a presentation of the findings of Anna Wierzbicka, who attempted to investigate the relations between language and mind in a scientific, verifiable way. The analysis of the presented paths of research on identity, mind and language leads to a conclusion that adopting the interdisciplinary perspective and breaking the limits of one scientific field is a chance for the humanities researchers to investigate profoundly their subject, i.e. the human being and the human internal world.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12329
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia de Arte et Educatione 7

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image