dc.description.abstract | Jubileuszowy, dziesiąty tom rocznika Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego
skupia się głównie na problemach dotyczących sztuki krytycznej, publicznej,
zaangażowanej, społecznej i im pokrewnych. Sprofilowane w ten sposób aktywności
twórcze słusznie zajmują coraz ważniejszą pozycję w całym inwentarzu działań
podejmowanych przez jednostki, kolektywy, instytucje etc., zajmujące się analizą
postulatów aktywistycznych, politycznych i świadomościowych, a także prześwietlających
ich potencjał i skutki, w kontekście lokalnym i globalnym. Tak określony
temat wybrany został zarówno ze względu na jego bieżącą aktualność i istotność dla
współczesnego dyskursu w dziedzinie kultury, jak i w związku z częstością przywoływania
tak zdefiniowanych zagadnień przez doktorantów Wydziału Sztuki, będących
autorami znaczącej części tekstów.
Podejmują oni wybrane kwestie teoretyczne oraz próby zdefiniowania nurtu,
traktowanego jako aktualnie dziejący się i kształtujący. Przytaczane przykłady prac
i wydarzeń służą ilustrowaniu podjętych problemów, dotyczących komunikacji,
możliwości powodowania zmian społecznych dzięki sztuce oraz relacji z instytucjami.
Kolejne teksty zawierają omówienia konkretnych wydarzeń, postaci i inicjatyw,
które powiązać można ze sztuką nazywaną społeczną. W jej obrębie wyróżnione zostały
przedsięwzięcia szczególnie związane z edukacją i sztuką, a osobno omówiono
przykłady naruszające granice między „światem sztuki” i artystycznymi dziełami
uznawanymi za reprezentatywne dla kultury wysokiej oraz polityką, socjologią, kulturą
masową, sztuką użytkową. Również w obrębie takich „studiów przypadków”
prowadzony jest teoretyczny namysł i refleksja na temat możliwości aktywizowania
i zmieniania społeczeństwa dzięki sztuce.
Teksty nie dają prostych odpowiedzi, stanowią raczej zachętę do poznania i refleksji
nad tendencjami w sztuce szczególnie często współcześnie dyskutowanymi. | pl |